CINDE Institutional Repository

POLITICAL SUBJECTIVITY CONFIGURATION IN HIGH-SCHOOL STUDENTS AND ITS RELATION WITH FACEBOOK SOCIAL NETWORK

Show simple item record

dc.creator Cuenca Córdoba, Ana María
dc.creator Ramírez Sepúlveda, Angie
dc.creator Beltrán Bautista, Luz Ángela
dc.date 2016-11-17
dc.date.accessioned 2017-12-19T13:52:04Z
dc.date.available 2017-12-19T13:52:04Z
dc.identifier http://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/321
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11907/2091
dc.description This study developed a comprehensive proposal about political subjectivity configuration from the narratives that high-school students conducted around the social network Facebook. For this, a methodology with hermeneutical approach was used for recognizing subjectivity processes associated with the specific forms of interaction in this virtual social network, identifying the political sense involved in the narratives of young and analyzing the regulatory methods developed in relation to the responsible use of ICT. The data analysis was performed using the conceptual categories proposed by Ruiz and Prada (2012), which allowed the identification of world perspectives and opinions in young students, characterized by the appropriation of critical positions and defined ethic-political meanings with which they question reality.  en-US
dc.description El presente trabajo desarrolló una propuesta comprensiva sobre la configuración de subjetividad política a partir de las narraciones que jóvenes escolares realizaron en torno a la red social Facebook. Para ello, se trabajó una metodología con enfoque hermenéutico que posibilitó el reconocimiento de los procesos de subjetivación vinculados con las formas específicas de interacción en la red social virtual, la identificación del sentido político implicado en las narraciones de los jóvenes y el análisis de las formas de regulación reconocidas en relación con la política del uso responsable de las TIC. El análisis de la información se realizó a través de las categorías conceptuales propuestas por Ruiz y Prada (2012), lo cual permitió identificar en los jóvenes, formas específicas de ver y posicionarse frente al mundo, caracterizadas por la apropiación de posturas críticas y sentidos ético-políticos definidos, con los que cuestionan la realidad. es-ES
dc.format application/pdf
dc.language spa
dc.publisher Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano es-ES
dc.relation http://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/321/224
dc.rights Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: a. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista. b. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista. c. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
dc.rights Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
dc.source Revista ALETHEIA; Vol 8, No 2 (2016) es-ES
dc.source Aletheia Journal; Vol 8, No 2 (2016) en-US
dc.subject Facebook, virtual social networks, subjectivity, political subjectivity. en-US
dc.subject Facebook, redes sociales virtuales, subjetividad, subjetividad política. es-ES
dc.title POLITICAL SUBJECTIVITY CONFIGURATION IN HIGH-SCHOOL STUDENTS AND ITS RELATION WITH FACEBOOK SOCIAL NETWORK en-US
dc.title LA CONFIGURACIÓN DE LA SUBJETIVIDAD POLÍTICA EN JÓVENES ESCOLARES Y SU RELACIÓN CON LA RED SOCIAL FACEBOOK es-ES
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics