Show simple item record

El portafolio digital como instrumento de reflexión y autoevaluación docente en la educación superior

dc.creatorChávez Ávila, Patricia
dc.date2017-01-01
dc.identifierhttp://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/380
dc.descriptionThis article presents the results of the appropriation of the digital portfolio as an instrument for reflection and  self-evaluation of university teachers during their participation in an institutional qualification process.  From a qualitative approach, it was used the constant comparative method which was also part of the grounded theory, taking as analysis unit the reflections and interpretations made by the participants during the workshops, the digital portfolio, interviews and the focus group. As result, an appropriation of the digital portfolio was identified on the teachers at three levels: first, as a reflection for preparing for the task of being educators; second, as a way of self-reflection, assessment and ongoing professional improvement; and third, as a challenge for reflecting on their teaching task and for integrating new technologies as part of their continuous professional improvement. The digital portfolio can become an efficient strategy for integral teachers’ training in higher education if it takes part of institutional policies to guide teachers’ qualification processes.en-US
dc.descriptionEl propósito de este artículo es presentar resultados acerca de la apropiación del portafolio digital como instrumento de reflexión y autoevaluación de docentes universitarios durante su participación en un proceso de cualificación institucional. Partiendo de un enfoque cualitativo, se utilizó el método comparativo constante que hace parte de la teoría fundamentada, tomando como unidad de análisis las reflexiones e interpretaciones que los docentes participantes realizaron en los talleres, el portafolio digital, las entrevistas y el grupo focal. Como resultado, se identificó en los docentes una apropiación del portafolio digital en tres planos: el primero, como reflexión de preparación para la tarea; el segundo, como medio de autorreflexión, valoración y mejoramiento profesional permanente; y el tercero, como reto para la reflexión del quehacer docente e incorporación de las tecnologías de la información y comunicación como parte del mejoramiento continuo de su profesión. El portafolio digital puede constituirse en una estrategia eficaz en la formación integral del docente de educación superior haciendo parte de políticas y programas institucionales que orienten los procesos de cualificación del profesorado. http://dx.doi.org/10.11600/21450366.9.1aletheia.76.97es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humanoes-ES
dc.relationhttp://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/380/235
dc.rightsDerechos de autor 2017 Aletheiaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceAletheia; Vol 9 No 1 (2017); 76-97en-US
dc.sourceAletheia; Vol. 9 Núm. 1 (2017); 76-97es-ES
dc.source2145-0366
dc.subjectDigital portfolioen-US
dc.subjectuniversity teacheren-US
dc.subjectself-assessmenten-US
dc.subjectprofessional improvementen-US
dc.subjectnew technologiesen-US
dc.subjectPortafolio digitales-ES
dc.subjectprofesor universitarioes-ES
dc.subjectautoevaluaciónes-ES
dc.subjectmejoramiento profesionales-ES
dc.subjectlas nuevas tecnologías.es-ES
dc.titleThe Digital Portfolio as a Reflection and Self-Assessment Tool for Higher Education Teachersen-US
dc.titleEl portafolio digital como instrumento de reflexión y autoevaluación docente en la educación superiores-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record