Show simple item record

dc.contributor.advisorORREGO NOREÑA, JHON FREDY
dc.coverage.spatialManizalesspa
dc.creatorOcampo Quitian, Leidy Yulieth
dc.date.accessioned2020-02-28T19:11:23Z
dc.date.available2020-02-28T19:11:23Z
dc.date.issued2019
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11907/2494
dc.description.abstractEl presente documento es producto de la investigación “Razones que subyacen a la resistencia de los maestros para incorporar las tic a su quehacer docente. Institución Educativa Nuestra señora del Carmen de La Dorada (La Dorada, Caldas, Colombia)”. En esa investigación se buscó “Comprender las razones que subyacen a la resistencia de los maestros para incorporar las TIC a su quehacer docente”. Se acudió a la Fenomenología como método de indagación, procesamiento y análisis de los datos recogidos. Este se caracteriza por tener dos métodos o momentos para el tratamiento de la información; por un lado la epojé como la puesta entre paréntesis del investigador frente a sus prejuicios, respuestas y explicaciones frente al fenómeno estudiado, para así lograr dar voz a los informantes y develar el sentido del fenómeno desde una apuesta subjetiva e intersubjetiva; por otro lado, la reducción fenomenológica, permite la organización y tratamiento de la información de manera tal que se profundice cada vez más en el tema y lograr encontrar su verdadera esencia. Para ello, se hace uso de las relaciones humano-tecnología propuestas por Ihde (en Van Manen, 2016): (1) Relación de Encarnación; (2) Relación Hermenéutica; (3) Relación de alteridad y (4) Relación de trasfondo. La información se recolectó a partir de entrevistas que indagaban por las vivencias, concepciones y relaciones con la tecnología de 20 maestros de la institución educativa Nuestra Señora del Carmen del municipio de La Dorada, Caldas (Colombia); estos maestros fueron seleccionados de manera intencional, 2 de cada área de formación académica: Lengua Castellana, Idioma Extranjero, Ciencias Sociales, Educación Artística, Ética y Valores, Educación Religiosa, Educación Física, Matemáticas, Tecnología y Sistemas y Ciencias Naturales. Al final, las conclusiones dan cuenta de tres (3) temas centrales; (1) La tecnología como herramienta para la vida; (2) la tecnología que transforma y se transforma y (3) los beneficios de la tecnología.spa
dc.formatpdfspa
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.subjectTic, Maestros, Resistencias, Transformaciones, Sentidos.spa
dc.titleSentido Otorgado A Las Tecnologías Por Los Maestrosspa
dc.subject.cindeEducación y pedagogíaspa
dc.description.abstractenglishThis document is a product of the research “Reasons that underlie teachers' resistance to incorporate the tic into their teaching work. Educational Institution Our Lady of Carmen de La Dorada (La Dorada, Caldas, Colombia) ”. In this research, we sought to “Understand the reasons underlying the resistance of teachers to incorporate ICT into their teaching work”. Phenomenology was used as a method of inquiry, processing and analysis of the data collected. This is characterized by having two methods or moments for the treatment of information; On the one hand, it was the epojé as the placement in parentheses of the researcher in the face of his prejudices, answers and explanations regarding the studied phenomenon, in order to give voice to the informants and unveil the meaning of the phenomenon from a subjective and intersubjective bet; On the other hand, the phenomenological reduction allows the organization and treatment of information in a way that deepens more and more in the subject and manages to find its true essence. For this, the human-technology relationships proposed by Ihde (in Van Manen, 2016) are used: (1) Encarnación Relationship; (2) Hermeneutic Relationship; (3) Otherness relationship and (4) Background relationship. The information was collected from interviews that inquired about the experiences, conceptions and relationships with the technology of 20 teachers of the educational institution Nuestra Señora del Carmen of the municipality of La Dorada, Caldas (Colombia); These teachers were intentionally selected, 2 from each area of ​​academic training: Spanish Language, Foreign Language, Social Sciences, Arts Education, Ethics and Values, Religious Education, Physical Education, Mathematics, Technology and Systems and Natural Sciences. In the end, the conclusions give account of three (3) central themes; (1) Technology as a tool for life; (2) the technology that transforms and transforms and (3) the benefits of technology.eng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial 4.0 International