Show simple item record

dc.contributor.advisorLuna Carmona, María Teresa
dc.coverage.spatialSabanetaspa
dc.creatorÁlvarez Londoño, Luisa María
dc.creatorDíaz Destouesse, Piedad Lucía
dc.creatorVergara Vargas, Alba Miriam
dc.date.accessioned2016-11-18T14:57:59Z
dc.date.available2016-11-18T14:57:59Z
dc.date.created2006
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11907/1581
dc.description.abstractTeniendo en cuenta que el docente no solamente es un emisario en la configuración del conocimiento, sino que efectúa intersecciones en las esferas erótico-afectiva, social y moral de los sujetos en formación, se ha considerado que la interacción maestro estudiante brinda un amplio espacio para indagar sobre el discurso docente, por tanto, es necesario que éste, focalice su desempeño en la reflexión y el compromiso para repensar su papel como formador desde la perspectiva moral, que sea consciente y se haga cargo, no sólo desde su discurso temático, sino también desde su discurso moral.Mediante un trabajo descriptivo de corte hermenéutico, la investigación se aproxima comprensivamente a las razones emitidas por los docentes, como justificaciones morales de sus acciones. Para su desarrollo se utilizó la resolución de dilemas morales, como estrategia idónea que permite dicha aproximación. Durante el período 2005-2006, se realizó la recolección de la información por medio de la aplicación de entrevistas a seis docentes del Centro de Comercio del Servicio Nacional de Aprendizaje SENA- que conformaron el grupo de participantes.Los resultados de este trabajo investigativo, permiten comprender formas de intervención del sujeto moral y de acuerdo con ello, proponer alternativas pedagógicas que busquen modificar, desde la reflexión, el significado de la experiencia de los sujetos, de tal manera que se pueda inferir la concepción que se tiene de lo que es correcto y la fundamentación moral que le alude, además, permite analizar si los docentes son consecuentes desde sus acciones, con sus argumentaciones verbales.spa
dc.rightsAttribution-NonCommercial 4.0 International*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/
dc.titleJustificaciones morales del docentespa
dc.typeMaster Thesis
dc.provenanceCINDE - Universidad de Manizales
dc.subject.cinde2.1. Ambientes educativosspa
dc.description.abstractenglishKeeping in mind that the educator one is not only an emissary in the configuration of the knowledge, but he performs intersections in the social, erotic-affective and morale dimensions of the subjects in formation, it has been considered that the interaction teacher student offers an wide space to investigate about the educator s speech, therefore, is necessary that the teacher, get into focus his performance in the reflection and the commitment for thinking over its role from the moral perspective, that he can be conscious and take charge, not only since his thematic speech, but also since his moral speech.By means of a descriptive work of hermeneutic type, the investigation approaches comprehensively to the reasons emitted by the educators, as moral justifications of their actions. For its development the resolution of moral dilemmas was utilized, as suitable strategy that permits such an approximation. During the period 2005-2006, the information was gotten through the application of interviews to six educators of an educational center of the city of Medellín (Colombia), that conformed the group of participants.The theoretical bases of the investigation are supported mainly in Piaget, Kohlberg, Jaramillo and Bermúdez, Gilligan and Habermas. For the analysis of content, the main referring conceptual, besides the previous are: Joan-Carles Mèlich and Charles Taylor.The results of this investigation permit to understand intervention forms of the moral subject and according to it, to propose pedagogical alternatives that seek to modify, since the reflection, the meaning of the experience of the educational subject, in such a way that the conception can be inferred what is correct and the moral basis moral that alludes it, besides, permits to analyze if the educators are consequent since their actions with their verbal arguments.eng
dc.subject.lembMoralspa
dc.subject.lembÉticaspa
dc.subject.lembMoral profesionalspa
dc.subject.lembComunicaciónspa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial 4.0 International
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial 4.0 International