dc.contributor.advisor | Gómez Mendoza, Yolanda | |
dc.coverage.spatial | Bogotá | spa |
dc.creator | Cárdenas Benítez, Wilmer Javier | |
dc.creator | Sepúlveda Rondón, Elver Camilo | |
dc.date.accessioned | 2017-10-02T12:16:32Z | |
dc.date.available | 2017-10-02T12:16:32Z | |
dc.date.issued | 2017-02-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11907/1746 | |
dc.description.abstract | Trabajo de grado que se propuso plantear desde el enfoque socio-crítico, el agenciamiento de transformaciones pedagógicas a partir de la participación política de los niños –PPN-. Indagando las condiciones y posibilidades que tienen para ser agentes de lo político en la escuela donde se concluye con la propuesta de cuatro estratégicas para la acción política con el fin de movilizar una educación transformadora centrada en los sujetos y sus acciones humanas con la intención de aportar al campo de la educación y al desarrollo social del país. | spa |
dc.description.sponsorship | Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano - CINDE | spa |
dc.format | pdf | spa |
dc.rights | Attribution-NonCommercial 4.0 International | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | |
dc.subject | Acción política | spa |
dc.subject | Sujeto político | spa |
dc.subject | Participación | spa |
dc.subject | Agenciamiento | spa |
dc.subject | Pedagogías de la transformación | spa |
dc.subject | Políticas educativas. | spa |
dc.title | La participación política de los niños: apuestas de transformación | spa |
dc.subject.subjectenglish | Political action | eng |
dc.subject.subjectenglish | Political subject | eng |
dc.subject.subjectenglish | Participation | eng |
dc.subject.subjectenglish | Agency | eng |
dc.subject.subjectenglish | Pedagogies of transformation | eng |
dc.subject.subjectenglish | Educational policies | eng |
dc.description.abstractenglish | This article proposes the assemblage of pedagogical transformations from the political participation of the children and focuses their interest in the construction of proposals for such agency from the socio-critical approach, described through four strategies for political action. It was approached from the methodological design of Jesús Ibáñez on three levels of social research (epistemological-methodological and technical) where the Content Analysis -AC- of some experiences of pedagogical transformation as well as educational policies for participation, and the Discourse Analysis -AD- of the children of cycle II of the Baraya School that investigate the possibility and the conditions so that the children can be agents of the political in the school and promoters of the action and the mobilization of a transforming education like contribution To the educational and social development of Colombian schools. | eng |
dc.subject.lemb | Escuela - Participación política | spa |
dc.subject.lemb | Niño - Participación política | spa |