CINDE Institutional Repository

THE PRE-SCHOOLING OF THE CHILD IN THE COLOMBIAN PUBLIC EDUCATION (1960 - 1994)

Show simple item record

dc.creator Cárdenas Forero, Oscar Leonardo
dc.creator Contreras Avellaneda, Marcela
dc.creator Navarro Baquero, Dora Lilia
dc.date 2012-02-08
dc.date.accessioned 2017-12-19T13:51:51Z
dc.date.available 2017-12-19T13:51:51Z
dc.identifier http://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/45
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/20.500.11907/1940
dc.description This article, framed in the archaeological-genealogical approach proposed by Michel Foucault, aims to trace and describe the conditions and power lines that intersected to enable the emergence of a new form of schooling of children in public education in Colombia during the period 1960-1994. This is intended to show how the "pre-schooling children" was the result of a complex process of engagement, deployment and development of knowledge-power relations, discourses, institutions, knowledge, controls and practices. In addition, beyond an attempt to overcome the intent to investigate the origin of past events, it is rather a commitment to shape the outline of circumstances that made the pre-schooling of children and their settings as a power device within the school and society. Therefore, the object that frames this article revolves around how these new practices of subjectivation that were instituted, new subjectivities shaped preescolarizadas children at some point were "curious phenomenon" but now are no longer strangers and form part of what is stated and lawful otherwise inherent in society. en-US
dc.description Este artículo, enmarcado en el enfoque arqueológico-genealógico propuesto por Michel Foucault, tiene como propósito rastrear y describir las condiciones y líneas de fuerza que se entrecruzaron para posibilitar la aparición de una nueva forma de escolarización del niño en la educación pública colombiana en el período 1960-1994. Con ello, se pretende mostrar cómo la “preescolarización infantil” fue el resultado de un complejo proceso de enfrentamiento, despliegue y establecimiento de relaciones de saber-poder, discursos, instituciones, saberes, controles y prácticas. Pero además, más allá de un intento por superar la intención de indagar en el pasado el origen de los acontecimientos; es más bien, una apuesta por conformar el esquema de circunstancias que hicieron posible la preescolarización de la infancia y su configuración como dispositivo de poder dentro de la escuela y la sociedad. Por tanto, el objeto que enmarca este artículo, gira en torno a cómo estas nuevas prácticas de subjetivación que se fueron instituyendo, configuraron nuevas subjetividades infantiles preescolarizadas que en algún momento fueron “fenómenos curiosos”, pero que en la actualidad han dejado de ser extraños y hacen parte de lo que se enuncia y legitima de manera consustancial en la sociedad. Palabras claves: preescolarización, conocimiento, subjetivación escolar, sociedad, mujer, niñez, escuela primaria, educación pública colombiana, dispositivo. es-ES
dc.format application/pdf
dc.language spa
dc.publisher Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano es-ES
dc.relation http://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/45/42
dc.rights Los autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: a. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista. b. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista. c. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
dc.rights Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
dc.source Revista ALETHEIA; Vol 3, No 2 (2011) es-ES
dc.source Aletheia Journal; Vol 3, No 2 (2011) en-US
dc.subject Pre-primary education, knowledge, subjectivity school, society, women, children, elementary school, public education Colombian device. en-US
dc.title THE PRE-SCHOOLING OF THE CHILD IN THE COLOMBIAN PUBLIC EDUCATION (1960 - 1994) en-US
dc.title LA PREESCOLARIZACIÓN DEL NIÑO EN LA EDUCACIÓN PÚBLICA COLOMBIANA (1960 - 1994) es-ES
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type Artículo revisado por pares es-ES
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

Files Size Format View

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Browse

My Account

Statistics