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Las estéticas en jóvenes escolarizadas, su sentido y significado

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dc.creator Corredor Sánchez, Karol Lilian
dc.creator Rojas, Carlos Alfonso
dc.date 2015-08-09
dc.identifier http://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/243
dc.description Esta investigación tiene como objetivo analizar algunas formas de construcción de la identidad femenina a través de la expresión corporal de jóvenes escolarizadas. Se estudian los diferentes elementos que configuran las estéticas de estas jóvenes, a partir de la observación de su indumentaria que altera su uniforme escolar y tensiona la normatividad institucional, lo cual configura formas de construcción de cuerpos a partir de cánones de belleza preestablecidos y reproducidos desde la subjetividad de las estudiantes. También se indaga sobre el uso del maquillaje, lo exagerado de sus accesorios, y cómo estos dan sentido a la construcción del cuerpo femenino y joven dentro del colegio. Esta investigación es de tipo cualitativo con enfoque hermenéutico y busca conocer los diferentes significados que los individuos dan a sus experiencias. Como instrumento metodológico se utilizó el grupo focal, conformado por siete estudiantes de grados séptimo a noveno de la Institución Educativa Compartir de Soacha. Los resultados permiten afirmar que el uso de maquillaje y las modificaciones en el vestuario buscan dar una apariencia distinta a la asignada por la normatividad en el espacio escolar, y por medio de estas expresiones y actitudes las estudiantes intentan configurar su propia identidad. http://dx.doi.org/10.11600/21450366.7.1aletheia.128.145 es-ES
dc.description This research aims to analyze some ways of construction of female identity throughbody language of educated youth. The different elements that shape the aesthetic ofthese young people were studied by observing their particular clothing, which alterstheir school uniform and is contrary to the institutional standards and which also is away of constructing bodies from pre-established canons of beauty that are reproducedfrom the subjectivity of students. The article also explores the use of makeup andexaggerated accessories, how that gives meaning to the construction of young femalebody within the school. This is a qualitative research with hermeneutic approach andit seeks to understand the different meanings that people give to their experiences.The focus group was used as a methodological tool, and it consists of seven studentsfrom seventh grade to ninth from the educational institution Compartir de Soacha.The results allow us to affirm that the use of makeup and wardrobe modificationsseeks to show a different appearance from the assigned one by the regulations in theschool environment and through these expressions and attitudes, the students try toset their own identity. en-US
dc.format application/pdf
dc.language spa
dc.publisher Fundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humano es-ES
dc.relation http://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/243/202
dc.rights Authors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
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dc.source Aletheia Journal; Vol 7, No 1 (2015); 128-145 en-US
dc.source Revista ALETHEIA; Vol 7, No 1 (2015); 128-145 es-ES
dc.subject Subjetividad, belleza, estética, feminidad, identidad, resistencia. es-ES
dc.title Las estéticas en jóvenes escolarizadas, su sentido y significado es-ES
dc.title Aesthetics in young educated women, its meaning and significance en-US
dc.type info:eu-repo/semantics/article
dc.type info:eu-repo/semantics/publishedVersion


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