Show simple item record

Purposes of Teaching Social Sciences and History. An Approach from Teacher’s Accounts

dc.creatorArias Gómez, Diego; Universidad Pedagógica Nacional
dc.date2017-07-13
dc.identifierhttp://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/377
dc.descriptionEl presente artículo enuncia las finalidades de la enseñanza de las ciencias sociales y la historia en Colombia en las últimas décadas, a partir de los relatos de un grupo de docentes en ejercicio recopilados en el 2015. Según esta aproximación, se pudieron identificar tres grandes vertientes sobre el sentido de las ciencias sociales escolares: hacia lo disciplinar, hacia lo axiológico y hacia la transformación social. Estas matizaciones dialogan con el contexto del país y evidencian una lucha por establecer la legitimidad del saber sobre lo histórico-social susceptible de ser enseñado en la escuela. http://dx.doi.org/10.11600/21450366.9.1aletheia.18.37es-ES
dc.descriptionThis article sets out the aims of teaching Social Sciences and History in Colombia in the last decades, based on the accounts of a group of teachers in practice compiled in 2015. According to this approach, three main perspectives were identified regarding the sense of Social Sciences at school: disciplinary, axiological and social transformation. These nuances dialogue with the country context and evidence a struggle to establish the legitimacy of social-historical knowledge susceptible of being taught in school.en-US
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humanoes-ES
dc.relationhttp://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/377/231
dc.relationhttp://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/377/232
dc.rightsAuthors publishing in this journal agree to the following terms: a. The authors retainthe copyright to the journal and ensure the right to be the first publication of work asLicensed under a Creative Commons Attribution License that allows others toshare the work with an acknowledgment of the authorship of the work and the initial publication in this magazine. b. Authors may establish separate additional agreements to the non-exclusive distribution of the version of the work published inthe journal (for example, place it in an institutional repository or publish it in a book),with an acknowledgment of its initial publication in this journal. c. It allows and encourages authors to disseminate their work electronically (eg, in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process,as it can lead to productive exchanges, as well as a subpoena more early andmost of the published (See The Effect of Open Access) (in English).
dc.rightsLos autores que publican en esta revista están de acuerdo con los siguientes términos: a. Los autores conservan los derechos de autor y garantizan a la revista el derecho de ser la primera publicación del trabajo al igual que licenciado bajo una Creative Commons Attribution License que permite a otros compartir el trabajo con un reconocimiento de la autoría del trabajo y la publicación inicial en esta revista. b. Los autores pueden establecer por separado acuerdos adicionales para la distribución no exclusiva de la versión de la obra publicada en la revista (por ejemplo, situarlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro), con un reconocimiento de su publicación inicial en esta revista. c. Se permite y se anima a los autores a difundir sus trabajos electrónicamente (por ejemplo, en repositorios institucionales o en su propio sitio web) antes y durante el proceso de envío, ya que puede dar lugar a intercambios productivos, así como a una citación más temprana y mayor de los trabajos publicados (Véase The Effect of Open Access) (en inglés).
dc.sourceAletheia Journal; Vol 9, No 1 (2017); 18-37en-US
dc.sourceRevista ALETHEIA; Vol 9, No 1 (2017); 18-37es-ES
dc.subjectEnseñanza de las ciencias sociales, enseñanza de la historia, escuela en Colombia.es-ES
dc.subjectteaching of social sciences; history teaching; school in Colombiaen-US
dc.titlePropósitos de la enseñanza de las ciencias sociales y la historia. Una aproximación desde relatos docenteses-ES
dc.titlePurposes of Teaching Social Sciences and History. An Approach from Teacher’s Accountsen-US
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


SEDE BOGOTÁ

Calle 93 No. 45 A 31
Barrio La Castellana
PBX: (+57-1) 7954510
E-mail: bogota@cinde.org.co

SEDE MANIZALES

Calle 59 No. 22-24 Barrio Rosales
Tels: (+57-6) 882 8000 - 893 3180
Fax: (+57-6) 885 2164
E-mail: manizales@cinde.org.co

SEDE MEDELLÍN

Calle 77 Sur 43 A 27
Sabaneta, Antioquia
PBX: (+57-4) 444 8424
E-mail: medellin@cinde.org.co

© Copyright Cinde 2010 - 2017.
Todos los Derechos Reservados
Calle 77 Sur #43A - 27
Sabaneta, Antioquia - Colombia