Show simple item record

Educación Superior en Chile: una visión sistémica

dc.creatorBarrientos Oradini, Nicolás
dc.creatorAraya-Castillo, Luis
dc.date2018-12-09
dc.identifierhttp://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/507
dc.descriptionChile has experienced a strong change in higher education since 1980. Two strong reforms have marked this process and have involved the increase of institutions, programs, specializations and registration. This has caused the scenario to change, since not only increased registration but also its conformation, mainly with the entry of more vulnerable students. Faced with this, it is necessary to analyze issues of gender, quality, duration and costs, due to the inequalities that could be evident. Increasing women's labor participation, improving the skills and income of vulnerable socioeconomic groups and improving levels of technological development through human capital are fundamental elements for Chile’s development. In this research we seek to analyze the model in depth. The data shows differences associated with vulnerable socioeconomic contexts and possible differences in the termination rate of programs between men and women. The differences evidenced generate the need to increase supervision and oversight in the system, more if the international evidence shows the increase of human capital and the data show a possible failure, or waste, in that sense.en-US
dc.descriptionChile ha vivido un fuerte cambio en la educación superior a partir de 1980. Dos fuertes reformas han marcado este proceso y han implicado el aumento de instituciones, programas, especializaciones y matrícula. Esto ha provocado que el escenario cambie, por cuanto no solo aumentó la matricula, sino que también la conformación de la misma, principalmente en el ingreso de estudiantes más vulnerables. Frente a esto es necesario analizar temas de género, calidad, duración y costos, debido a las desigualdades que podrían evidenciarse. El aumento de la participación laboral de las mujeres, mejoramiento de las habilidades e ingresos de grupos socioeconómicos vulnerables y el mejoramiento de niveles de desarrollo tecnológico mediante el capital humano, son elementos fundamentales para el desarrollo de Chile. Dado esto, la presente investigación busca analizar el modelo en profundidad. La data muestra diferencias asociadas a contextos socioeconómicos vulnerables y posibles diferencias en la tasa de término de los programas entre hombres y mujeres. Las diferencias evidenciadas generan la necesidad de aumentar la supervisión y fiscalización en el sistema, más aún si la evidencia internacional muestra un incremento de capital humano y los datos evidencian una posible falencia o desperdicio, en dicho sentido. http://dx.doi.org/10.11600/21450366.10.2aletheia.80.109es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humanoes-ES
dc.relationhttp://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/507/277
dc.rightsDerechos de autor 2018 Aletheiaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceAletheia; Vol 10 No 2 (2018); 80-109en-US
dc.sourceAletheia; Vol. 10 Núm. 2 (2018); 80-109es-ES
dc.source2145-0366
dc.subjectSystemic Visionen-US
dc.subjectEducationen-US
dc.subjectHigher Educationen-US
dc.subjectAnalysis of Costsen-US
dc.subjectFinancing of Higher Education.en-US
dc.subjectVisión sistémicaes-ES
dc.subjecteducaciónes-ES
dc.subjectEducación Superiores-ES
dc.subjectanálisis de costoses-ES
dc.subjectfinanciamiento de Educación Superior.es-ES
dc.titleEducación Superior en Chile: una visión sistémicaen-US
dc.titleEducación Superior en Chile: una visión sistémicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.typeArtículo revisado por pareses-ES


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record