Show simple item record

dc.creatorAgudelo Gomez, Paula Andrea
dc.date2021-06-30
dc.date.accessioned2022-06-06T16:53:10Z
dc.date.available2022-06-06T16:53:10Z
dc.identifierhttp://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/611
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11907/2923
dc.descriptionAnalytical summary The objective of this study is to understand the social representations of a group of teachers in relation to pedagogical practices and to co-construct a proposal for the construction of peace from an inclusive approach. The study participants were 12 teachers from the Sagrada Familia Educational Institution of the Puerto Tejada Municipality, Department of Cauca, who agreed to provide information about social representations about disability, and inclusive pedagogical practices; information that was collected from the semi-structured interview, workshop and completion of the public format, individual plan of reasonable adjustment, (PIAR) .The study was oriented under a qualitative approach, responds to the methodological epistemic approach of political ontological hermeneutics, because it aims to give an account of the understanding of the narratives of the teachers who participated in this study. It was possible to show the presence of attitudinal barriers as part of the representations regarding disability and traditional pedagogical practices, which concern low participation. As a result, the educational proposal of social agency is consolidated, "classroom project" called: re meaning pedagogical experiences a bet for the construction of peace, which took into account the principles of Universal Design for Learning (DUA). Keys: Social representations, pedagogical practices, disability, inclusion, peace building.en-US
dc.descriptionResumen analítico   El  objetivo de este estudio es comprender las representaciones sociales de un grupo de docentes en relación a las prácticas pedagógicas y co-construir una propuesta para la construcción de paz desde un enfoque incluyente. Los participantes del estudio fueron 12 docentes de la Institución Educativa Sagrada Familia del De Municipio Puerto Tejada, Departamento del Cauca, quienes accedieron a brindar información en torno a las representaciones sociales sobre la discapacidad, y las prácticas Pedagógicas inclusivas; información que se recogió a partir de la entrevista semiestructurada, taller y diligenciamiento del formato público, plan individual de ajuste razonable, (PIAR).   El estudio se orientó bajo un enfoque cualitativo, responde al abordaje epistémico metodológico de la hermenéutica ontológica política, porque pretende dar cuenta de la comprensión de las narrativas de los docentes que participaron en este estudio. Se logró evidenciar la presencia de las barreras actitudinales como parte de las representaciones en cuanto a la discapacidad y las prácticas pedagógicas tradicionales, las cuales atañen a la poca participación. Como resultado se consolida la propuesta educativa de agenciamiento social, “proyecto de aula” denominado: re significando experiencias pedagógicas una apuesta para la construcción de paz, el cual se tuvo en cuenta los principios del Diseño Universal para el Aprendizaje, (DUA).   Palabras Claves: Representaciones sociales, prácticas pedagógicas, discapacidad, inclusión, construcción de paz.  es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.languagespa
dc.publisherFundación Centro Internacional de Educación y Desarrollo Humanoes-ES
dc.relationhttp://aletheia.cinde.org.co/index.php/ALETHEIA/article/view/611/355
dc.rightsDerechos de autor 2021 Aletheiaes-ES
dc.rightshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0es-ES
dc.sourceAletheia; Vol 13 No 1 (2021): Revista Aletheia ; 135 -156en-US
dc.sourceAletheia; Vol. 13 Núm. 1 (2021): Revista Aletheia ; 135 -156es-ES
dc.source2145-0366
dc.subjectRepresentaciones socialeses-ES
dc.titleInclusión, una mirada hacia la comprensión de las voces de los docenteses-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion


Files in this item

FilesSizeFormatView

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record