Show simple item record

dc.coverage.spatialManizalesspa
dc.creatorVommaro, Pablo
dc.creatorBarcala, Alejandra
dc.creatorBelaunzarán Colombo, Diego
dc.creatorRosales, Carla Daniela
dc.creatorPérez, Olívia Cristina
dc.creatorLópez Becerra, Mario Hernán
dc.creatorParra Giménez, Paula Andrea
dc.creatorVargas Prieto, Amanda
dc.creatorRubio, Dolman
dc.creatorSantillán Pizarro, María Marta
dc.creatorPereyra, Eduardo Javier
dc.creatorOyarzún Gómez, Denise
dc.creatorReyes Espejo, María Isabel
dc.creatorD’Andrea, Ana María
dc.creatorParra, Marcela Alejadra
dc.creatorCottino, Gastón
dc.date.accessioned2024-12-04T18:08:20Z
dc.date.available2024-12-04T18:08:20Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-987-813-519-9spa
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11907/3075
dc.description.abstractEste libro es el resultado de un exhaustivo trabajo de investigación llevado a cabo por un grupo de académicas y académicos comprometidos con la comprensión profunda y el análisis riguroso de las experiencias, desafíos y transformaciones que enfrentan las juventudes y las niñeces en América Latina y el Caribe. La obra reúne una diversidad de enfoques y contribuciones de muchas y muchos de los participantes del énfasis "Desigualdades, prácticas políticas y políticas públicas".spa
dc.formatpdfspa
dc.publisherCentro Internacional de Educación y Desarrollo Humano – CINDEspa
dc.relation.isversionof1spa
dc.titleTransformando realidades Juventudes, niñeces, políticas públicas y cambio social en América Latina y el Caribespa
dc.rights.accessRightsAcceso abiertospa
dc.subject.cindeInfancias, juventudes y ejercicio de la ciudadaníaspa
dc.subject.lembEducaciónspa
dc.subject.lembInvestigaciónspa
dc.subject.lembJovenspa
dc.subject.lembPolíticaspa
dc.subject.lembComunidadspa
dc.relation.referencesCaputo, Luis (2002). Informe de situación. Juventud Rural Argentina, 2000. Buenos Aires: Dirección Nacional de Juventudspa
dc.relation.referencesDuarte Quaper, Klaudio (1998). ¿Juventud o juventudes? Acerca de cómo mirar y remirar a las juventudes de nuestro con- Carla Daniela Rosales Capítulo I: La emergencia de las juventudes rurales en el campo académico y estatal en Latinoamérica 47 tinente. En: Burak, Solum Donas (Comp.), Adolescencia y juventud en América Latina. San José de Costa Rica: Libro Universitario Regional.spa
dc.relation.referencesDurston, John (1998). La situación de la juventud rural en América Latina. Invisibilidad y estereotipos. Santiago de Chile: CEPAL, Serie políticas sociales 28spa
dc.relation.referencesEncuesta de condiciones de vida de los hogares rurales (2004). S/dspa
dc.relation.referencesEncuesta oficial sobre juventud (2005). Área de Juventud Municipalidad de la Capital de Mendoza.spa
dc.relation.referencesFlor Osorio, Edilma et al. (2005). Jóvenes rurales: ¿Identidades y territorialidades contradictorias? Algunas reflexiones desde la realidad colombiana. Nómadas, 23, 122-131spa
dc.relation.referencesGarcés Montoya, Ángela (2008). Juventud rural. Imágenes que rondan al joven en contextos rurales. Anagramas. Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 7(13), 127-146.spa
dc.relation.referencesGonzález Cangas, Yanko (2003). Juventud Rural. Trayectorias teóricas y dilemas identitarios. Nueva Antropología, XIX(63), octubrespa
dc.relation.referencesGonzález Cangas, Yanko (2008). Óxido de identidad: memoria y juventud rural en el sur de Chile: 1935-2003. (Tesis de doctorado en Antropología). Universidad Austral de Chilespa
dc.relation.referencesGuaraná de Castro, Elisa (2009). Juventude rural no Brasil: procesos de exclusão e a construção de um ator político. Revista Latinoamericana de Ciencia, Sociedad, Niñez y Juventud, 7(1), 179-208, Manizales. http://www.umanizales.edu.co/revistacinde/index.htmlspa
dc.relation.referencesHinkelammert, Franz J. (2003). El sujeto y la ley. El retorno del sujeto reprimido. San José de Costa Rica: EUNA.spa
dc.relation.referencesKessler, G. (2005). Estado del arte de la investigación sobre juventud rural en América Latina. París/Buenos Aires: EHESS/UNGS.spa
dc.relation.referencesLe Monde Diplomatique (2014, junio), 180, 4 y 5spa
dc.relation.referencesOIJ (Organización Iberoamericana de la Juventud) (2004). La juventud en Iberoamérica, tendencias y urgencias. Santiago de Chile: CEPAL.spa
dc.relation.referencesOIJ (Organización Iberoamericana de la Juventud) (2005). Convención Iberoamericana de Derechos de los Jóvenes. Santiago de Chile: CEPAL.spa
dc.relation.referencesOIJ (Organización Iberoamericana de la Juventud) (2009). Juventud indígena y afrodescendiente en América Latina. Inequidades sociodemográficas y desafío de políticas. Santiago de Chile: CEPALspa
dc.relation.referencesOIJ (Organización Iberoamericana de la Juventud) (2010). Conferencia mundial de la Juventud, México. Santiago de Chile: CEPAL.spa
dc.relation.referencesOIJ (Organización Iberoamericana de la Juventud); CEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe) (2004). La juventud en Iberoamérica, tendencias y urgencias. Santiago de Chile: CEPALspa
dc.relation.referencesONU (2010). Carta de Bahía. Brasilia: ONU, Secretaria Nacional de Juventude. https://guatemala.unfpa.org/sites/default/ files/pub-pdf/2010_carta_bahia.pdfspa
dc.relation.referencesRodríguez, E.; Dabezies, B. (1991). Primer Informe sobre la juventud en América Latina 1990. Madrid: OIJ.spa
dc.relation.referencesRodríguez, Ernesto (2010). Políticas Públicas de juventud en América Latina. Avances concretados y desafíos a encarar en el marco del Año Internacional de la Juventud. Santiago de Chile: UNESCO, Serie Debates SHS, 1spa
dc.relation.referencesRomero, Juan (2004). La modernización agraria en el Uruguay: los jóvenes rurales, una asignatura pendiente. En: Giarraca, Norma (Comp.), Ruralidades latinoamericanas, identidades y luchas sociales. Buenos Aires: CLACSOspa
dc.relation.referencesRomero, Juan (2011). Las ocupaciones de los jóvenes en el territorio rural uruguayo: ¿jóvenes ocupados u ocupaciones para jóvenes? Montevideo: Universidad de la República, Documentos Nueva Serie 23/2013spa
dc.relation.referencesVázquez, Melina; Vommaro, Pablo; Borelli, Silvia (2012). Semillero de jóvenes, semillero de esperanza: la experiencia política de los jóvenes en el campamento latinoamericano de jóvenes. En: por Alvarado, Sara Victoria; Borelli, Silvia; Vommaro, Pablo (Eds.), Jóvenes, políticas y culturas: experiencias, acercamientos y diversidades. Buenos Aires: CLACSO/Homo Sapiens.spa
dc.relation.referencesAndion, Carolina (2020). Atuação da sociedade civil no enfrentamento dos efeitos da COVID-19 no Brasil. Revista de Administração Pública, 54(4), 936-951, Rio de Janeiro.spa
dc.relation.referencesBiroli, Flávia; Miguel, Luis Felipe (2015). Gênero, raça, classe: opressões cruzadas e convergências na reprodução das desigualdades. Mediações, 2(20), 27-55, Londrina.spa
dc.relation.referencesBrah, Avtar (2006). Diferença, diversidade, diferenciação. Cadernos Pagu, 26, 329-376, Campinas.spa
dc.relation.referencesCrenshaw, Kimberlé (2002). Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista Estudos Feministas, 10(1), 171-188.spa
dc.relation.referencesGohn, Maria da Glória (2017). Manifestações e protestos no Brasil. São Paulo: Cortez.spa
dc.relation.referencesHenning, Carlos Eduardo (2015). Interseccionalidade e pensamento feminista: as contribuições históricas e os debates contemporâneos acerca do entrelaçamento de marcadores sociais da diferença. Mediações, 20(2), 97-128.spa
dc.relation.referencesHirata, Helena (2014). Gênero, classe e raça: Interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempo Social, 26(1), 61-73, São Paulo.spa
dc.relation.referencesInstituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) (2016). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios. Acesso à internet e à televisão e posse de telefone móvel celular para uso pessoal: 2015. Rio de Janeiro: IBGE.spa
dc.relation.referencesInstituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) (2018a). InformativoDesigualdades sociais por cor ou raça no Brasil. Rio de Janeiro: IBGE.spa
dc.relation.referencesInstituto Brasileiro de Geografia e Estatística (IBGE) (2018b). Pesquisa Anual por Amostra de Domicílios Contínua (PNAD-Contínua). Rio de Janeiro: IBGEspa
dc.relation.referencesKergoat, Danièle (2010). Dinâmica e consubstancialidade das relações sociais. Novos Estudos — Cebrap, 86, 93-103.spa
dc.relation.referencesMaia, Gretha Leite (2013). A juventude e os coletivos: como se articulam novas formas de expressão política. Revista Eletrônica do Curso de Direito da UFSM, 8(1), 58-73.spa
dc.relation.referencesMiguel, Luis Felipe (2017). Voltando à discussão sobre capitalismo e patriarcado. Revista Estudos Feministas, 25(3), 1219-1237.spa
dc.relation.referencesParra, Marcela Alejandra (2020). Acciones colectivas, salud mental y procesos de crianza en las infancias: sentidos e incidencias en las políticas públicas. No prelo.spa
dc.relation.referencesPerez, Olivia Cristina (2019). Relações entre coletivos com as Jornadas de Junho. Opinião Pública, 25, 258-256.spa
dc.relation.referencesPiscitelli, Adriana (2008). Interseccionalidades, categorias de articulação e experiências de migrantes brasileiras. Sociedade e Cultura, 11(2), 263-274spa
dc.relation.referencesRios, Flávia; Perez, Olívia Cristina (2020). Interseccionalidade e diversidade nas universidades brasileiras: mudanças da última década. In: Facchini, Regina e Lins França, Isadora (Orgs.), Direitos em disputa: LGBTI+, poder e diferença no Brasil contemporâneo (pp. 89-116). Campinas: Unicamp.spa
dc.relation.referencesRubio, Dolman (2020). Movidas identitarias juveniles: sus experiencias e incidencias en dos municipios de Caldas. No prelospa
dc.relation.referencesSaffioti, Heleieth (1976). A mulher na sociedade de classes: mito e realidade. Petrópolis: Vozes.spa
dc.relation.referencesVommaro, Pablo (2019). Desigualdades, derechos y participación juvenil en América Latina: acercamientos desde los procesos generacionales. Revista Direito e Práxis, 10(2), 1192-1213, Rio de Janeiro.spa
dc.relation.referencesVommaro, Pablo (2020). O mundo em tempos de pandemia: certezas, dilemas e perspectivas. Revista Direito e Práxis, 12(2), Rio de Janeiro.spa
dc.relation.referencesBerlin, Isaiah (2010). Dos conceptos de libertad y otros escritos. Madrid: Filosofía Alianza Editorial.spa
dc.relation.referencesChávez, Jorge Arturo (1999). De la utopía a la política económica: Para una ética de las políticas económicas. Navarra: Universidad de Navarra. http://dadun.unav.edu/ handle/10171/44844spa
dc.relation.referencesChul-Han, Byung (2016). Sobre el poder. Madrid: Herderspa
dc.relation.referencesConrad, Joseph (1980). La línea de sombra. Barcelona: Club Brugueraspa
dc.relation.referencesEl País (2013, 17 de marzo). El Nobel de economía Stiglitz critica el uso del PIB para medir la economía de un país. El País. https://elpais.com/economia/2013/03/17/agencias/1363506504_434325.htmlspa
dc.relation.referencesLeiva, Esteban (2015). Poder, agencia y empoderamiento. En: Actas del I Congreso Latinoamericano de Teoría Social. Buenos Aires: Universidad Nacional de Córdoba.spa
dc.relation.referencesLópez Becerra, Mario (2013). Concepciones y enfoques de políticas públicas para transformar la crisis cafetera en el departamento de Caldas —Colombia— como parte de una agenda para la paz positiva e imperfecta. (Tesis doctoral). Universidad de Granada, Españaspa
dc.relation.referencesMontesino, Leopoldo (2002). Martha C. Nussbaum y Amartya Sen (compiladores), La calidad de vida, Fondo de Cultura Mario Hernán López Becerra y Paula Andrea Parra Giménez Capítulo III. Capacidades políticas y acciones transformadoras de los y las jóvenes en los territorios 113 Económica, México D.F., 1998, 588 p. Revista Polis, 2. http://journals.openedition.org/polis/8073spa
dc.relation.referencesMuñoz, Francisco (2004). La paz. En: Molina, B.; Muñoz, F. (Eds.), Manual de paz y conflictos. Granada: Universidad de Granadaspa
dc.relation.referencesNussbaum, Martha (2005). Capacidades como titulaciones fundamentales. Sen y la Justicia Social. Bogotá: Universidad Externado de Colombiaspa
dc.relation.referencesNussbaum, Martha (2012). Crear capacidades propuesta para el desarrollo humano. Barcelona: Paidósspa
dc.relation.referencesParis, Sonia (2009). Filosofía de los conflictos. Una teoría para su transformación pacífica. Barcelona: Icariaspa
dc.relation.referencesRasftopolo, Alexis (2015). Modos de agenciamiento y participación político-cultural juvenil: la propuesta de revista Superficie, otra comunicación en Misiones. Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba.spa
dc.relation.referencesSen, Amartya (2011). La idea de la justicia. Madrid: Taurus. Urquijo, Martín (2014). La teoría de las capacidades en Amartya Sen. Revista Edetania, 46, diciembre, 63-80.spa
dc.relation.referencesASCAMCAT (2012). Plan de desarrollo sostenible para la constitucion de la zona de reserva campesina del Catatumbo. Cucita: Corporacion Colectiva de Abogados Luis Carlos Pérezspa
dc.relation.referencesASCAMCAT (2012). Plan de desarrollo sostenible para la constitucion de la zona de reserva campesina del Catatumbo. Cucita: Corporacion Colectiva de Abogados Luis Carlos Pérezspa
dc.relation.referencesBanco Mundial (2016). Informe anual 2016. http://www.bancomundial.org/es/about/annual-reportspa
dc.relation.referencesBarragán Giraldo, D. F. (2016). Cartografía social pedagógica: entre teoría y metodología. Revista Colombiana de Educación, 70, 247-285, enero. http://revistas.pedagogica.edu. co/index.php/RCE/article/view/3772/3353spa
dc.relation.referencesBarragan Giraldo, D. F.; Amador Báquiro, J. C. (2014). La cartografía socialpedagógica: una oportunidad para producir conocimiento y re-pensar la educación. Colombia Itinerario Educativo: Revista de las Facultades de Educación, 28, 35-48, Universidad de San Buenaventura.spa
dc.relation.referencesCely, A. (2012). Vida y política en el Catatumbo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombiaspa
dc.relation.referencesCONPES (2013). Consejo Nacional de Política Económica y Social de la República de Colombia. Departamento Nacional de Planeación, Estrategia de Desarrollo Integral de la región del Catatumbo, Bogotá.spa
dc.relation.referencesCONPES (2014). Documento Conpes Social. Lineamientos para la generación de oportunidades para los jóvenes. 3 de julio. http://www.colombiajoven.gov.co/atencionaljoven/ Documents/CONPES%20173.pdfspa
dc.relation.referencesCortes, R.; Sinisterrra, M. (2010). Sociedad civil, capital social y desarrollo sostenible. Bogotá: Editorial Universidad del Caucaspa
dc.relation.referencesDepartamento Nacional de Planeación (DNP) (2015). El campo colombiano un camino hacia el bienestar y la paz. Misión para la transformación del campo. Bogotá: DNP. https:// colaboracion.dnp.gov.co/CDT/Agriculturapecuarioforestal%20y%20pesca/El%20CAMPO%20COLOMBIANO%20UN%20CAMINIO%20HACIA%20EL%20 BIENESTAR%20Y%20LA%20PAZ%20MTC.pdfspa
dc.relation.referencesDhi, O. D. (2005). Algunos indicadores sobre la situación de derechos humanos en Santander. S/d.spa
dc.relation.referencesDixit, Avinash (2004). Economic governance. En: Durlauf, Steven; Blume, Lauwrence (Eds.), The New Palgra-e Dictionnary of Economics, 2nd Edition. Londres: Palgrave Macmillanspa
dc.relation.referencesEspaña Rodríguez, J. R. (2001). Las zonas de reserva campesina como un intento más de reforma agraria con justicia social. Un acercamiento desde lo jurídico y lo político. (Monografía para optar por el título de abogado). Bogotá: Universidad Nacional de Colombia, Facultad de Derecho, Ciencias Políticas y Socialesspa
dc.relation.referencesFajardo, K. N.; Vargas Prieto, A. (2018). Reconocimiento social en el marco del posconflicto en Colombia: el caso de las zonas de reserva campesina. Revista Cooperativismo y Desarrollo, 26(112).spa
dc.relation.referencesFigueroa Córdoba, D. P.; Vargas-Prieto, A., (2020). La incidencia de las acciones colectivas en la reconfiguración ocupacional del sector agrícola: el caso de los campesinos en la región del Catatumbo. En: Yepes Lugo, C. A.; Morales Sánchez, C. F. (2020). Finanzas, gestión y entorno organizacional. Estrategia, perspectiva socioambiental y análisis financiero. Ciudad de México: Ediciones Unisalle, Editorial Parmeniaspa
dc.relation.referencesForonda-Robles, C.; Galindo-Pérez de Azpillaga, L. (2012). Argumentación relativa a la confianza territorial. Claves sobre capital social. Cuadernos de Desarrollo Rural, 9(68), 41-63.spa
dc.relation.referencesGriffin, K. (2001). Desarrollo humano: origen, evolución, impacto. En: Ibarra, Pedro; Unceta, Koldo (Coords.), Ensayos sobre el desarrollo humano. Barcelona: Editorial Icariaspa
dc.relation.referencesGutiérrez, F.; Sánchez G. (2005). Nuestra guerra sin nombre: transformaciones del conflicto en Colombia. Bogotá: Norma.spa
dc.relation.referencesHirt, I. (2012). Mapping dreams/Dreaming maps: Bridging indigenous and western geographical knowledge. Cartografica, 47(2), 105-120.spa
dc.relation.referencesIGAC (2014). Atlas de la distribución de la propiedad rural en Colombia. Bogotá: Imprenta Nacional de Colombia.spa
dc.relation.referencesLondoño, G.; Ordoñez, Z.; Ried, S. (2009). Enfoques, dinámicas y retos en las prácticas sociales con y para jóvenes. Bogotá: Universidad de La Salle.spa
dc.relation.referencesMingote, C. (2013). El bienestar-malestar de los jóvenes. Madrid: Ediciones Díaz Santos.spa
dc.relation.referencesNonaka, I.; Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company: How Japanese companies create the dynamics of innovation. Nueva York/Oxford: Oxford University Press.spa
dc.relation.referencesNorth, D. C. (1993). Instituciones, cambio institucional y desempeño económico. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económicaspa
dc.relation.referencesNorth, D. C. (2005). Conferencia del profesor North en la Bolsa de Comercio de Buenos Aires. Buenos Aires: UNDP. http:// www.undp.orgspa
dc.relation.referencesOrganización de Naciones Unidas (ONU) (2015). Indicadores de derechos humanos: Guía para la medición y aplicación. https://www.ohchr.org/sites/default/files/Documents/ Publications/Human_rights_indicators_sp.pdfspa
dc.relation.referencesOrtega, M. (2011). Acciones y reacciones estratégicas adaptaciones de las FARC a las innovaciones operacionales de las Fuerzas Armadas de Colombia durante la política de defensa y seguridad democrática. Bogotá: Universidad de los Andes, Facultad de Ciencias Sociales, CESO, Departamento de Ciencia Política.spa
dc.relation.referencesOsorio Pérez, F. E. (2016). Campos en movimiento. Algunas reflexiones sobre acciones colectivas de pobladores rura- Transformando realidades. Juventudes, niñeces, políticas públicas y cambio social en América Latina y el Caribe 142 les en Colombia. Revista Colombiana de Antropología, 52(1), enero-juniospa
dc.relation.referencesOsorio Pérez, F. E.; Jaramillo, O.; Orjuela, A. (2011). Jóvenes rurales: identidades y territorialidades contradictorias. Algunas reflexiones desde la realidad colombiana. Énfasis, Boletín del Observatorio Javeriano de Juventud.spa
dc.relation.referencesOsorio, F. (2006). Entre la supervivencia y la resistencia. Acciones colectivas de población rural en medio del conflicto armado colombiano. Red Cuadernos de Desarrollo Rural, 47, 55-80.spa
dc.relation.referencesPNUD (1990). Human Development Report. Oxford: Oxford University Press.spa
dc.relation.referencesPsacharopoulos, G. (1994). Return to Investment in Education: A Global Update. World Development, 22spa
dc.relation.referencesPsacharopoulos, G. (1998). Education and Development: A Review. World Bank Research Observer, 3(1spa
dc.relation.referencesPutnam, R. D. (2002). Solo en la bolera. Colapso y resurgimiento de la comunidad norteamericana. Barcelona: Galaxia Gutenbergspa
dc.relation.referencesRam, R. (1996). Level of Development and Returns to Schooling: Some Estimates from Multicountry Data. Economic Development and Cultural Change, 44(4).spa
dc.relation.referencesSánchez Castañeda, J. M.; Vargas Prieto, A. (2017). Incidencia de las juntas de acción comunal en el desarrollo local en áreas de influencia de proyectos de hidrocarburos. Equidad y Desarrollo, 27, 195-212.spa
dc.relation.referencesSen, Amartya (1992). Inequality reexamined. Nueva York: Oxford University Pressspa
dc.relation.referencesSerrano, M. (2009). Régimen político y límites de la democracia en regiones afectadas por conflicto armado y cultivos ilícitos: el caso del Catatumbo. Desafíos, 112.spa
dc.relation.referencesStrauss, J.; Thomas, D. (1998). Health, Nutrition and Economic Development. Journal of Economic Literature, XXXVI(2), junio.spa
dc.relation.referencesSudarsky, John (1999). El capital social en Colombia: la medición nacional con el BARCAS. Archivos de Macroeconomía, 122-126. Bogotá: Departamento Nacional de Planeaciónspa
dc.relation.referencesVargas Prieto, A.; Figueroa Córdoba, D. P. (2020). Collective actions in Catatumbo as a means for occupational reconfiguration of the agricultural sector. Cooperativismo & Desarrollo, 28(117), 22. https://revistas.ucc.edu.co/index. php/co/article/view/3540spa
dc.relation.referencesVargas Prieto, A.; García Estévez, J. (2018). El impacto del sector minero energético en el desarrollo social de las regiones: en caso del Catatumbo, Colombia. En: Guerrero Sierra, Hugo Fernando et al., Estudios sobre medio ambiente y sostenibilidad: una mirada desde Colombia (pp. 193-216). Bogotá: Universidad Santo Tomás Seccional Tunja.spa
dc.relation.referencesVargas Prieto, A.; Yepes Lugo, C. (2018). El emprendimiento agrícola como herramienta de desarrollo en Colombia: el caso del proyecto de Zona de Reserva Campesina (ZRC) en el Catatumbo. Londres: Editorial Académica Española. https://www.morebooks.shop/store/ es/book/el-emprendimiento-agr%C3%ADcola-comoherramienta-de-desarrollo-en-colombia/ isbn/978-620-2-12947-3spa
dc.relation.referencesVargas-Prieto, A. (2021). Jóvenes: actores estratégicos en la creación de conocimiento en zonas rurales en un contexto de conflicto en Colombia. En: editado por Barcala, Alejandra; Vommaro, Pablo A. (Eds.), Sobre derechos, políticas públicas, voces y conflictos de niñeces y juventudes en América Latina y el Caribe. Buenos Aires: CLACSO; Manizales: Universidad de Manizales; Sabaneta: CINDE; Tijuana: EL COLEF. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/ otros/20210730023117/Sobre-derechos.pdfspa
dc.relation.referencesViana Labrea, Valéria; Vommaro, Pablo (2014). Juventud, participación y desarrollo social en América Latina y el Caribe. Brasilia: UNESCO.spa
dc.relation.referencesWieland, C. (2008). ¿Colombia en el camino hacia una economía social de mercado? Ponencia presentada en la Conferencia Regional de la KAS, Rio de Janeiro.spa
dc.relation.referencesAlvarado, Sara Victoria (2010). Experiencias alternativas de acción política con participación de jóvenes en Colombia: tendencias y categorías emergentes. En: Alvarado, Sara Victoria y Vommaro, Pablo A. (Comps.), Jóvenes, cultura y política en América Latina: algunos trayectos de sus relaciones, experiencias y lecturas 1960-2000. Rosario: Homo Sapiens Ediciones.spa
dc.relation.referencesAlvarado, Sara Victoria (2014). En busca de las condiciones juveniles latinoamericanas. En: Vommaro, Pablo (Comp.), Perspectivas y tendencias en infancias y juventudes en América Latina y el Caribe. Buenos Aires: CLACSO; Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte, El Colef; Manizales: Universidad de Manizales; Sabaneta: Cinde.spa
dc.relation.referencesAlvarado, Sara Victoria; Borelli, Silvia; Vommaro, Pablo A. (2012). GT Juventud y prácticas políticas en América Latina: comprensiones y aprendizajes de la relación juventud-política-cultura en América Latina desde una perspectiva investigativa plural. En: Alvarado, Sara Victoria; Borelli, Silvia; Vommaro, Pablo A. (Eds.), Jóvenes, políticas y culturas: experiencias, acercamientos y diversidades. Rosario: Homo Sapiens Ediciones; Buenos Dolman Rubio Capítulo V. Movidas identitarias juveniles: sus experiencias e incidencias en dos municipios de Caldas 189 Aires: CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cinde-umz/20130308124950/Jovenes_politica_cultura.pdfspa
dc.relation.referencesBakhtin, Michael (1981). Forms of time and of the chronotope in the novel. Notes toward a historical poetics. En: The Dialogic Imagination: Four Essays. Austin: University of Texas Press.spa
dc.relation.referencesBalardini, Sergio (Comp.) (2000). La participación social y política de los jóvenes en el horizonte del nuevo siglo. Buenos Aires: CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/ gt/20101023014828/balardini.pdfspa
dc.relation.referencesBauman, Zygmunt (2007). Entre nosotros, las generaciones. En: Larrosa, Jorge (Ed.), Sobre generaciones. Sobre la convivencia entre generaciones. Barcelona: Fundació Viure i Conviure/Caixa Catalunya.spa
dc.relation.referencesBiagini, Hugo E. (2001). El pensamiento identitario. Utopía y Praxis Latinoamericana, 6. www.redalyc.org/ pdf/279/27901507.pdfspa
dc.relation.referencesBourdieu, Pierre (1991). 1978/1990. La juventud no es más que una palabra. En: Sociología y cultura (pp. 163-173). Ciudad de México: Grijalbospa
dc.relation.referencesBraslavsky, Cecilia (1986). La juventud argentina: informe de situación. Buenos Aires: Centro Editor de América Latina.spa
dc.relation.referencesCohen, Jean L. (1985). Estrategia e identidad: nuevos paradigmas teóricos y movimientos sociales contemporáneos. En: Cohen, Jean L. et al., Teoría de los movimientos sociales. San José de Costa Rica: FLACSOspa
dc.relation.referencesDuarte, Klaudio (2002). Mundos jóvenes, mundos adultos: lo generacional y la reconstrucción de los puentes rotos en el liceo. Una mirada desde la convivencia escolar. Última Década, 10(16). https://www.researchgate.net/ publication/251072060_Mundos_jovenes_mundos_adultos_lo_generacional_y_la_reconstruccion_de_los_puentes_rotos_en_el_Liceospa
dc.relation.referencesEyerman, Ron; Jamison, Andrew (1991). Social movements: a cognitive approach. Cambridge: Polity Press. https://lib. ugent.be/catalog/rug01:000226821spa
dc.relation.referencesGhiardo, Felipe (2004). Generaciones y juventud: una relectura desde Mannheim y Ortega y Gasset. Última Década, 12(20), 11-46. https://www.researchgate.net/publication/28149757_Generaciones_y_Juventud_una_Relectura_desde_Manheim_y_Ortega_y_Gassetspa
dc.relation.referencesIsunza Vera, Ernesto (2010). Para analizar los procesos de democratización rendición de cuentas. En: Isunza Vera, Ernesto; Olvera, Alberto J. (Comps.), Democratización, rendición de cuentas y sociedad civil: participación ciudadana y control social. Veracruz: CIESAS. http://biblioteca. diputados.gob.mx/janium/bv/ce/scpd/LIX/democ_rend_ cuen.pdfspa
dc.relation.referencesLewkowicz, Ignacio (2004). La generación perdida. El Signo. https://www.elsigma.com/columnas/ la-generacion-perdida/159spa
dc.relation.referencesLópez Becerra, Mario (2013). Concepciones y enfoques de políticas públicas para transformar la crisis cafetera en el departamento de Caldas —Colombia— como parte de una agenda para la paz positiva e imperfecta. (Tesis doctoral). Universidad de Granada, España. http://digibug. ugr.es/bitstream/10481/30791/1/21946541.pdfspa
dc.relation.referencesLópez Becerra, Mario (2017). Paces imperfectas en tiempos de transición. (Documento inédito). Caldas: Universidad de Caldasspa
dc.relation.referencesLópez Becerra, Mario et al. (2018). Movidas identitarias, capacidades políticas y valor social: Estudio de tres expresiones generativas de los jóvenes en territorios conflictivos del departamento de Caldas. Proyecto presentado a la vicerrectoría de investigaciones de la Universidad de Caldas.spa
dc.relation.referencesOffe, Claus (1988). Partidos políticos y nuevos movimientos sociales. Madrid: Editorial Sistema. https:// www.iberlibro.com/buscar-libro/titulo/partidos-politicos-nuevos-movimientos-sociales/autor/ offe-claus/spa
dc.relation.referencesPérez Tornero, José (2000). El ansia de identidad juvenil y la educación. Del individualismo mediático contemporáneo y las estrategias educativas. Anuario de Psico- Dolman Rubio Capítulo V. Movidas identitarias juveniles: sus experiencias e incidencias en dos municipios de Caldas 191 logía, 31(2), 59-71. https://revistes.ub.edu/index.php/ Anuario-psicologia/article/download/8856/11152/14161spa
dc.relation.referencesPineda Muñoz, Jaime (2014). Introducción. En: Alvarado, Sara Victoria; Vommaro, Pablo (Comps.), En busca de las condiciones juveniles latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO; Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte, El Colef; Manizales: Universidad de Manizales; Sabaneta: Cinde.spa
dc.relation.referencesRedondo, Jesús María (2000). La condición juvenil: entre la educación y el empleo. Última Década, 12, 175-223. https:// scielo.conicyt.cl/pdf/udecada/v8n12/art12.pdfspa
dc.relation.referencesRodríguez, Ernesto (2012). Movimientos juveniles en América Latina: entre la tradición y la innovación. Montevideo: CELAJU/UNESCO.spa
dc.relation.referencesRodríguez, Ernesto et al. (2012). Juventudes latinoamericanas: prácticas socioculturales, políticas y políticas públicas. Buenos Aires: CLACSO.spa
dc.relation.referencesRodríguez, Ernesto; Cubides C., Humberto J. (2012). Jóvenes, América Latina. En: Rodríguez, Ernesto et al., Juventudes latinoamericanas: prácticas socioculturales, políticas y políticas públicas. Buenos Aires: CLACSO.spa
dc.relation.referencesRubio, D. (2012). Movimiento profesoral en la Universidad de Caldas, 1968-1974. (Tesis de doctorado en Educación). Universidad Tecnológica de Pereira-Rudecolombia.spa
dc.relation.referencesRubio, D. (2014). Los movimientos sociales. (Seminario). Maestría en Ciencias Sociales, Facultad de Ciencias Jurídicas y Sociales, Universidad de Caldas.spa
dc.relation.referencesTaguenca Belmonte, Juan Antonio (2009). El concepto de juventud. Revista Mexicana de Sociología, 71(1). https:// dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2925374spa
dc.relation.referencesTapia, Luis (2012). Prólogo. En: Alvarado, Sara Victoria; Borelli, Silvia; Vommaro, Pablo A. (Eds.), Jóvenes, políticas y culturas: experiencias, acercamientos y diversidades. Rosario: Homo Sapiens Ediciones; Buenos Aires: CLACSO. http://biblioteca.clacso.edu.ar/Colombia/alianza-cindeumz/20130308124950/Jovenes_politica_cultura.pdfspa
dc.relation.referencesToledo Jofré, María Isabel (2012). Sobre la construcción identitaria. Atenea, 506, II semestre. https://scielo.conicyt.cl/ pdf/atenea/n506/art_04.pdfspa
dc.relation.referencesTouraine, A. (1995). Producción de la sociedad. Ciudad de México: UNAMspa
dc.relation.referencesUNESCO (2020). Por los jóvenes, con los jóvenes, para los jóvenes. Youth Power. https://es.unesco.org/youthspa
dc.relation.referencesVillafuerte Valdés, L. Fernando (2005). Tradiciones políticas, movimientos sociales y la lucha por la vida digna: el caso del Barzón y su impacto en la construcción de un orden democrático liberal en México (1993-1998). (Tesis para optar al título Doctoral en Ciencia Política y Relaciones Internacionales). Universidad Autónoma de Madrid, Facultad de Derecho, Departamento de Ciencia Política y Relaciones Internacionales, Madrid.spa
dc.relation.referencesVommaro, Pablo (2014). Introducción. En: Alvarado, Sara Victoria; Vommaro, Pablo (Comps.), En busca de las condiciones juveniles latinoamericanas. Buenos Aires: CLACSO; Tijuana: El Colegio de la Frontera Norte, El Colef; Manizales: Universidad de Manizales; Sabaneta: Cinde.spa
dc.relation.referencesVommaro, Pablo (2015). Juventudes y políticas en la Argentina y en América Latina: tendencias, conflictos y desafíos. Buenos Aires: Grupo Editor Universitario. http://biblioteca. clacso.edu.ar/clacso/gt/20160905042410/Juventud-yPoliticas.pdfspa
dc.relation.referencesVommaro, Pablo (2017). Territorios y resistencias: configuraciones generacionales y procesos de politización en Argentina. Revista de Ciencias Sociales y Humanidades, 82(38). https://revistaiztapalapa.izt.uam.mx/index.php/ izt/article/view/31/143spa
dc.relation.referencesAcosta, Laura; Santillán Pizarro, María M.; Peláez, Enrique (2020). El ejercicio de los derechos de las personas mayores en Argentina. Las posibilidades de su monitoreo a partir de los indicadores definidos por el Consenso de Montevideo. En: Rojas, Martha et al. (Coords.), Población y Transformando realidades. Juventudes, niñeces, políticas públicas y cambio social en América Latina y el Caribe 224 derechos humanos: desafíos para el desarrollo sostenible en América Latina y el Caribe (pp. 49-80). Río de Janeiro: ALAPspa
dc.relation.referencesAguirre, Guido (2006). El bono demográfico: una oportunidad de crecimiento económico. San José de Costa Rica: Universidad de Costa Rica. https://ccp.ucr.ac.cr/psm/13-2-8/13-2-8.htmlspa
dc.relation.referencesArgentina Futura (2019). Informe Juventudes y Covid-19. Impacto del Aislamiento Social, Preventivo y Obligatorio —ASPO— en las juventudes. Buenos Aires: Programa Argentina Futura, Instituto de la Juventud, Jefatura de Gabinete de Ministros de la Nación.spa
dc.relation.referencesBonvillani, Andrea (2019). “Negros de alma”. Imaginarios racializados y juvenicidio en la Córdoba de las campanas. Tabula Rasa, 31, 325-346.spa
dc.relation.referencesCEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe) (2013). Consenso de Montevideo sobre población y desarrollo. Primera reunión de la Conferencia Regional sobre Población y Desarrollo de América Latina y el Caribe. Integración plena de la población y su dinámica en el desarrollo sostenible con igualdad y enfoque de derechos: clave para el Programa de Acción de El Cairo después de 2014. Santiago de Chile: CEPAL.spa
dc.relation.referencesCEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe) (2015), Guía operacional para la implementación y el seguimiento del Consenso de Montevideo sobre Población y Desarrollo (LC/L.4061(CRPD.2/3)/Rev.1). Santiago de Chile: CEPALspa
dc.relation.referencesCEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe) (2018). Propuesta de indicadores y sus metadatos para el seguimiento regional del Consenso de Montevideo sobre Población y Desarrollo. Santiago de Chile: CEPAL.spa
dc.relation.referencesCEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe) (2019). Primer informe regional sobre la implementación del Consenso de Montevideo sobre Población y Desarrollo (LC/ CRPD.3/6), Santiago de Chile: CEPALspa
dc.relation.referencesCEPAL (Comisión Económica para América Latina y el Caribe); OIJ (Organización Iberoamericana de la Juventud) (2004). La juventud en Iberoamérica. Tendencias y urgencias. Santiago de Chile: CEPAL/OIJ.spa
dc.relation.referencesDomínguez, María Isabel (2021). Los efectos de la pandemia en la profundización de las desigualdades. Documento de clase 2 del Módulo Juventudes, enfoque generacional y desigualdades de la Diplomatura Superior en Juventudes. CLACSO.spa
dc.relation.referencesGutiérrez-Forero, Daniel; Castro-Escobar, Edisson (2015). Estado del bono demográfico y efectos en el desarrollo económico y social en Colombia. Revista Jurídicas, 12(2), 72-89.spa
dc.relation.referencesLuna, José (2021). Juventudes en América Latina y el Caribe en perspectiva: panorama de la situación, desafíos e intervenciones promisorias. Ciência & Saúde Coletiva, 26, 2565-2573spa
dc.relation.referencesNaciones Unidas (2012). Indicadores de derechos humanos. Guía para la medición y la aplicación. S/d: Oficina del Alto Comisionado de las Naciones Unidas para los Derechos Humanos (ACNUDH).spa
dc.relation.referencesOMS (Organización Mundial de la Salud) (2004). Invertir en salud mental. Ginebra: OMS, Departamento de Salud Mental y Abuso de Sustanciasspa
dc.relation.referencesOPS (Organización Panamericana de la Salud) (2014). Mortalidad por suicidio en las Américas: Informe regional. Washington, DC: OPS.spa
dc.relation.referencesOXFAM (2021). El virus de la desigualdad. Cómo recomponer un mundo devastado por el coronavirus. (Resumen). S/d: OXFAM. https://www.oxfam.org/es/informes/ el-virus-de-la-desigualdadspa
dc.relation.referencesRodríguez, Ernesto (2015a). Crecimiento económico, desarrollo humano y políticas públicas de juventud en América Latina: Sintonías y disonancias. Montevideo: CELAJU/UNESCO.spa
dc.relation.referencesRodríguez, Ernesto (2015b). Bases para la construcción de un índice de desarrollo de políticas sectoriales de juventud para América Latina. Montevideo: Centro Latinoamericano sobre Juventud.spa
dc.relation.referencesRossel, Cecilia (2013). Desbalance etario del bienestar. El lugar de la infancia en la protección social en América Latina. Serie Políticas Sociales, 179 (LC/L.3574). Santiago de Chile: CEPAL.spa
dc.relation.referencesRossel, Cecilia; Filgueira, Fernando (2015). Adolescencia y juventud. En: Cecchini, Simone; Filgueira, Fernando; Martínez, Transformando realidades. Juventudes, niñeces, políticas públicas y cambio social en América Latina y el Caribe 226 Rodrigo; Rossel, Cecilia (Eds.), Instrumentos de protección social: caminos latinoamericanos hacia la universalizaciónspa
dc.relation.referencesSaad, Paulo et al. (2012). Juventud y bono demográfico en Iberoamérica. Santiago de Chile: CEPALspa
dc.relation.referencesSantillán Pizarro, María M.; Pereyra, Eduardo J. (2020). Juventudes invisibilizadas en Argentina. La relevancia de los trabajos no remunerados y la validez de la categoría NINI. Revista Latinoamérica de Población – RELAP, 14(27), 149- 184. http://doi.org/10.31406/relap2020.v14.i12.n27.5spa
dc.relation.referencesSantillán-Pizarro, María M.; Pereyra, Eduardo J. (2021). Factores asociados a la ideación del suicidio en adolescentes: algunas evidencias en Argentina. Astrolabio, 26, 160-181.spa
dc.relation.referencesSantillán Pizarro, María M.; Ribotta, Bruno; Acosta, Laura (2016). Las posibilidades de las fuentes de información sociodemográficas para el monitoreo del derecho a la salud de las personas mayores en la Argentina, 1999-2013. Notas de Población, 43(102), 95-122.spa
dc.relation.referencesSDH (Secretaría de Derechos Humanos de la Nación) (2014). Los derechos humanos frente a la violencia institucional. Buenos Aires: Presidencia de la Naciónspa
dc.relation.referencesUNESCO (2012). Guía Cultura y nuestros derechos culturales. Tegucigalpa: UNESCO/Secretaría de Cultura, Arte y Deportes de Hondurasspa
dc.relation.referencesUNICEF (2019). El suicidio en la adolescencia. La situación en la Argentina. Buenos Aires: UNICEF. https://www.unicef.org/ argentina/informes/el-suicidio-en-la-adolescenciaspa
dc.relation.referencesValenzuela Arce, José M. (2015). Juvenicidio. Ayotzinapa y las vidas precarias en América Latina y España. Ciudad de México: El Colegio de la Frontera Norte.spa
dc.relation.referencesValenzuela Arce, José M. (2019). Trazos de sangre y fuego: BioNecropolítica y juvenicidio en América Latina. Berlín: Calas.spa
dc.relation.referencesVázquez, Melina; Vommaro, Pablo (2020). Jóvenes y reconfiguraciones de lo público: lecturas desde la pandemia. El País Digital, 02/10. https://www.elpaisdigital.com.ar/contenido/ jvenes-y-reconfiguraciones-de-lo-pblico-lecturas-desdela-pandemia/28518spa
dc.relation.referencesAcosta, Alejandro (2015). El Buen Vivir como alternativa al desarrollo: Algunas reflexiones económicas y no tan económicas. Política y Sociedad, 52(2), 299-330. httpspa
dc.relation.referencesAdler, Alejandro; Seligman, Martín (2016). Using wellbeing for public policy: Theory, measurement, and recommendations. International Journal of Well-being, 6(1), 1-25. https://internationaljournalofwellbeing.org/index.php/ ijow/article/view/429spa
dc.relation.referencesAvendaño, Octavio (2019). Estallido social en chile: los dilemas políticos desde octubre del 2019. Política. Revista de Cien- Transformando realidades. Juventudes, niñeces, políticas públicas y cambio social en América Latina y el Caribe 254 cia Política, 57(2), 105-119. https://ultimadecada.uchile.cl/ index.php/RP/article/view/61558spa
dc.relation.referencesBanco Mundial (2020). Índice de GINI, Chile. S/d: BM. https://datos.bancomundial.org/indicator/SI.POV. GINI?locations=CLspa
dc.relation.referencesBarozet, Emmanuelle (2020). Las clases sociales en Chile y su rol en el estallido del 18/O y la pandemia. Santiago de Chile: Centro de Estudios de Conflicto y Cohesión Social (COES). https://coes.cl/las-clases-sociales-en-chile-y-surol-en-el-estallido-del-18-o-y-la-pandemia/spa
dc.relation.referencesBoric, Gabriel (2021). Programa de Gobierno Apruebo Dignidad. https://boricpresidente.cl/propuestasspa
dc.relation.referencesChmiel, Magda; Brunner, Martin; Martin, Romain; Schalke, Daniela (2012). Revisiting the Structure of Subjective Well-Being in Middle-Aged Adults. Social Indicators Research, 106(1), 109-116. https://doi.org/10.1007/ s11205-011-9796-7spa
dc.relation.referencesCubillo-Guevara, Ana (2016). Genealogía inmediata de los discursos del buen vivir en Ecuador (1992-2016). América Latina Hoy, 74, 125-144. https://revistas.usal.es/index. php/1130-2887/article/view/alh201674125144spa
dc.relation.referencesDiener, Ed (1984). Subjective well-being. Psychological Bulletin, 95 (3), 542-575. https://doi. org/10.1037/0033-2909.95.3.542spa
dc.relation.referencesDiener, Ed; Oishi, Shigehiro; Tay, Louis (2018). Advances in subjective well-being research. Nature Human Behaviour, 2(4), 253-260. https://doi.org/10.1038/s41562-018-0307-6spa
dc.relation.referencesDuarte, Claudio (2019). Trastrocaciones adultocéntricas y criterios políticos para la igualdad generacional. En: Duarte, Claudio; Hernández, Natalia; Palenzuela, Yadira (Eds.), Juventudes en Chile. Miradas de jóvenes que investigan. Volumen 2 (pp. 19-38). Santiago de Chile: Social-Edicionesspa
dc.relation.referencesDuque, Carlos (2021). La interpretación ontológicopolítica del Buen Vivir. En Idrobo-Velasco, John y Orrego-Echeverría, Israel (Eds.), Ontología política desde América Latina (pp. 63-110). Bogotá: USTA.spa
dc.relation.referencesFabricant, Nicole (2013). Good living for whom? Bolivia’s climate justice movement and the limitations of indigenous cosmovisions. Latin American and Caribbean Ethnic Studies 8(2), 159-178. https://doi.org/10.1080/17442222 .2013.805618spa
dc.relation.referencesFerguson, James (2015). Give a man a fish: Reflections on the new politics of distribution. Durham and Duke: Duke University Press.spa
dc.relation.referencesFranco, Juan; Arancibia, Marcelo; Simancas-Racines, Daniel; Madrid, Eva (2018). Síntesis de información biomédica: revisiones narrativas, revisiones sistemáticas y estructuras emergentes. Medwave, 18(7), e7354. https://doi. org/10.5867/medwave.2018.07.7354spa
dc.relation.referencesFrey, Bruno; Gallus, Jana. (2013). Subjective well-being and policy. Topoi, 32(2), 207-212. https://doi.org/10.1007/ s11245-013-9155-1spa
dc.relation.referencesINJUV (Instituto Nacional de la Juventud) (2012). Séptima encuesta nacional de juventud. http://www.injuv.gob.cl/ portal/wp-content/files_mf/septimaencuestanacionaljuventud2.pdfspa
dc.relation.referencesINJUV (Instituto Nacional de la Juventud) (2013). Los jóvenes chilenos en las últimas dos décadas ¿Cómo han cambiado entre 1994 y 2013? https://www.injuv.gob.cl/sites/default/ files/rt_ndeg7_-_los_jovenes_chilenos_en_la_ultimas_ dos_decadas.pdfspa
dc.relation.referencesINJUV (Instituto Nacional de la Juventud) (2013). Representaciones de la felicidad. http://www.injuv.gob.cl/portal/wpcontent/files_mf/presentacionfelicidadenjpdf.pdfspa
dc.relation.referencesINJUV (Instituto Nacional de la Juventud) (2017). Octava Encuesta Nacional de Juventud 2015. http://www.injuv. gob.cl/portal/wp-content/uploads/2017/03/libro-octavaencuesta-nacional-de-juventud.pdfspa
dc.relation.referencesJara, Javiera (2021). Programa municipal del buen vivir en la comuna de Lo Espejo. https://www.loespejo.cl/wp-content/uploads/2021/09/Buen-Vivir.pdfspa
dc.relation.referencesKeyes, Corey (1998). Social well-being. Social Psychology Quaterly, 61(2), 121-140. https://www.jstor.org/ stable/2787065spa
dc.relation.referencesKeyes, Corey; Shapiro, Andy (2004). Social well-being in the United States: A descriptive epidemiology. En: Brim, O. G.; Ryff, C.D.; Kessler, R.C. (Eds.), How healthy are we? A national study of well-being at midlife (pp. 350-372). Chicago: The University of Chicago Pressspa
dc.relation.referencesLoncon, Elisa (2017). El mapuzugun desde el pensamiento mapuche: Pasado, presente y futuro. Americanía: Revista de Estudios Latinoamericanos, número especial, 204-219. https://upo.es/revistas/index.php/americania/article/ view/2870spa
dc.relation.referencesLoncon, Elisa (2021). Candidatura a Constituyente Indígena. Una Propuesta para el Buen Vivir. https://elisaloncon.cl/wpcontent/uploads/2021/01/Una-propuesta-para-el-BuenVivir-OFICIAL-Elisa-Loncon-Constituyente.pdfspa
dc.relation.referencesMantilla, Jorge; Vercoutère Quinche, Tamia (2021). Análisis bibliométrico y contextual de la producción científica en torno al Sumak Kawsay en Scopus. Revista Universidad y Sociedad, 13(3), 321-332. http://scielo.sld.cu/ scielo.php?pid=S2218-36202021000300321&script=sci_ arttext&tlng=enspa
dc.relation.referencesMárquez, Fernando; Espinoza, Víctor (2022). Decolonizing Politics and Theories from the Abya Yala. Bristol: E-International Relations Bristol. https://www.e-ir.info/publication/ decolonizing-politics-and-theories-from-the-abya-yala/spa
dc.relation.referencesMinisterio de Desarrollo Social (2012). Satisfacción con la vida. Resultados CASEN 2011. http://observatorio.ministeriodesarrollosocial.gob.cl/layout/doc/casen/publicaciones/2011/felicidad_casen_2011.pdfspa
dc.relation.referencesMinisterio de Desarrollo Social (2013). Región Metropolitana de Santiago: Satisfacción con la vida. Resultados encuesta CASEN 2011. http://www.ministeriodesarrollosocial.gob. cl/pdf/upload/DOCUMENTO_SATISFACCION_CON_LA_ VIDA_RMS_CASEN_2011.pdfspa
dc.relation.referencesMinisterio de Desarrollo Social y Familia (2020). Informe de Desarrollo Social 2020. https://www.desarrollosocialyfamilia.gob.cl/storage/docs/Informe_de_Desarrollo_ Social_2020.pdfspa
dc.relation.referencesMuñoz, Gerardo; Contreras, Mariela; Rabanal, Dámaso; Lara, Jorge (2021). Violencias estructurales: una mirada al contexto nacional chileno. En: Instituto de Ciencias de la Educación (Ed.), Entramados educativos: Tejiendo miradas desde el sur-austral (pp. 42-50). Valdivia: Universidad Austral de Chile.spa
dc.relation.referencesOECD (Organization of Economic Co-Operation and Development) (2011). OECD Better life initiative, compendium of OECD well-being indicators. París: OECD Publishing. https://www.oecd.org/general/compendiumofoecdwellbeingindicators.htmspa
dc.relation.referencesOECD (Organization of Economic Co-Operation and Development) (2013). OECD guidelines on measuring subjective well-being. París: OECD Publishing. https://www.oecd. org/wise/oecd-guidelines-on-measuring-subjective-wellbeing-9789264191655-en.htmspa
dc.relation.referencesOECD (Organization of Economic Co-Operation and Development) (2017). ¿Cómo va la vida en Chile? En: OCDE Better Life Initiative. París: OECD Publishing. https://www.oecd. org/statistics/Better-Life-Initiative-country-note-Chilein-Espagnol.pdfspa
dc.relation.referencesOECD (Organization of Economic Co-Operation and Development) (2019). Perspectivas económicas de América Latina 2019: Desarrollo en transición. París: OECD Publishing. https://doi.org/10.1787/g2g9ff1a-esspa
dc.relation.referencesPlataforma Chilena de Sociedad Civil sobre Derechos Humanos y Empresas (2022). Propuestas para una nueva constitución. https://www.fima.cl/wp-content/uploads/2021/12/ empresas-y-derechos-humanos.pdfspa
dc.relation.referencesPNUD (Programa de Naciones Unidas para el Desarrollo) (2012). Bienestar subjetivo: El desafío de repensar el desarrollo. http://desarrollohumano.cl/idh/informes/2012- bienestar-subjetivo-el-desafio-de-repensar-el-desarrollo/spa
dc.relation.referencesPrilleltensky, Isaac (2005). Promoting well-being: Time for a paradigm shift in health and human services. Scandinavian Journal of Public Health, Supplement, 33(66), 53-60. https://doi.org/10.1080/14034950510033381spa
dc.relation.referencesPrilleltensky, Isaac (2008). The role of power in wellness, oppression, and liberation: The promise of psychopolitical validity. Journal of Community Psychology, 36(2), 11-136. https://doi.org/10.1002/jcop.20225spa
dc.relation.referencesPrilleltensky, Isaac; Nelson, Geoffrey; Peirson, Leslea (2001). The role of power and control in childrens lives: An ecological analysis of pathways toward wellness, resilence and problems. Journal of Community & Applied Social Psychology, 11, 143-158. https://doi.org/10.1002/casp.616spa
dc.relation.referencesPrilleltensky, Isaac; Prilleltensky, Ora (2006). Promoting WellBeing. Illness, Crisis & Loss, 26(2), 98-110. https://doi. org/10.1177/1054137316643445spa
dc.relation.referencesRadcliffe, Sarah (2011). Development for a postneoliberal era? Sumak Kawsay, living well and the limits to decolonisation in Ecuador. Geoforum, 43, 240-249. https://doi. org/10.1016/j.geoforum.2011.09.003spa
dc.relation.referencesReyes, María Isabel; Pávez, Javiera; Herrera Yesika (2022). Políticas sociales y psicología comunitaria: Posibilidades de construcción desde el buen vivir de las comunidades. En: Reyes, María Isabel; García, Manuela; Pávez, Javiera; Mazzucchelli, Nicole (Eds.), Rutas para pensar lo comunitario: Saberes, prácticas y reflexiones (pp. 81-100). Valparaíso: Ediciones Universitarias de Valparaísospa
dc.relation.referencesRibadeneira Aroca, Kepler (2020). Buen vivir: críticas y balances de un paradigma social en construcción. Diálogo Andino, 62, 41-51. http://dx.doi.org/10.4067/ S0719-26812020000200041spa
dc.relation.referencesRivera-Aguilera, Guillermo; Imas, Miguel; Jiménez-Díaz, Luis (2021). Jóvenes, multitud y estallido social en Chile. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 19(2), 230-252. https://doi.org/10.11600/ rlcsnj.19.2.4543spa
dc.relation.referencesRyan, Richard; Deci, Edward (2001). On happiness and human potentials: A review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Annual Review of Psychology, 52(1), 141- 166. https://www.annualreviews.org/doi/abs/10.1146/ annurev.psych.52.1.141spa
dc.relation.referencesRyff, Carol (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of personality and social psychology, 57(6), 1069-1081. https://psycnet.apa.org/buy/1990-12288-001spa
dc.relation.referencesRyff, Carol; Singer, Burton (2006). Best news yet on the six-factor model of well-being. Social Science Research, 35(4), 1103-1119. https://doi.org/10.1016/j. ssresearch.2006.01.002spa
dc.relation.referencesSeligman, Martin (2019). Positive Psychology: A Personal History. Annual Review of Clinical Psychology, 15(3), 3-23. https://doi.org/10.1146/annurev-clinpsy-050718095653spa
dc.relation.referencesWhite, Sarah (2017). Relational wellbeing: re-centring the politics of happiness, policy and the self. Policy & Politics, 45(2), 121-136. https://doi.org/10.1332/0305573 17X14866576265970spa
dc.relation.referencesWyn, Johanna; Cuervo, Hernan; Landstedt, Evelina (2015). The Limits of Wellbeing. En: Wright, Katie; McLeod, Julie (Eds.), Rethinking Youth Wellbeing: Critical Perspectives (pp. 1-22). Nueva York: Springer. https://doi. org/10.1007/978-981-287-188-6spa
dc.relation.referencesAbratte, Juan Pablo (2011). Segmentación, fragmentación y democracia: Condensaciones y desplazamientos en el discurso académico y el discurso de la política educativa. Cuadernos de Educación, 9(9), 33-50. https://revistas.unc. edu.ar/index.php/Cuadernos/article/view/820spa
dc.relation.referencesAchilli, Elena Libia (2000). Contextos y cotidianeidad escolar fragmentada. Cuadernos de Antropología Social, 12. https://doi.org/10.34096/cas.i12.4679spa
dc.relation.referencesArgentina, Ministerio de Educación de la Nación, Consejo Federal de Educación (2012). Resolución Nº 174/12. Buenos Airesspa
dc.relation.referencesArgentina, INDEC (2020). Encuesta Permanente de Hogares (EPH): Incidencia de la Pobreza y de la Indigencia. Informes técnicos, 4, 81. Buenos Aires: INDEC. https:// www.indec.gob.ar/uploads/informesdeprensa/eph_ pobreza_01_200703093514.pdfspa
dc.relation.referencesBraslavsky, Cecilia (1985). La discriminación educativa en Argentina. Buenos Aires: FLACSO/Grupo Editor Latinoamericano.spa
dc.relation.referencesD’Andrea, Ana María; Buontempo, María Paula (2019). Repitencia en la Educación Primaria (Corrientes, Argentina). KAIROS. Revista de Temas Sociales, 23(44). http://www. revistakairos.org/wp-content/uploads/dandrea-bountempo.pdfspa
dc.relation.referencesDubet, Françoise (2003). A escola e a exclusão. Cadernos de Pesquisa, 119, 29-45. https://www.scielo.br/pdf/cp/n119/ n119a02.pdfspa
dc.relation.referencesDussel, Inés (2004). Desigualdades sociales y desigualdades escolares en la Argentina de hoy. Algunas reflexiones y propuestas. Buenos Aires: Facultad Latinoamericana de Ciencias Sociales (FLACSO), Sede Argentina. http:// bibliotecavirtual.clacso.org.ar/ar/libros/argentina/flacso/ dussel.pdfspa
dc.relation.referencesFitoussi, Jean-Paul; Rosanvallon, Pierre (2003). La nueva era de las desigualdades. Buenos Aires: Manantialspa
dc.relation.referencesGiovine, Manuel (2018). Las prácticas educativas y las estrategias de reproducción social en Córdoba: la formación de los sectores dominantes (2003/2016). (Tesis de Doctorado). Universidad Nacional de Córdoba, Córdoba.spa
dc.relation.referencesHess, Fritz (1978). Issues in education: a documented look at seven current topics. S/d: ERIC Document Reproduction Service, ED 158 391.spa
dc.relation.referencesKessler, Gabriel (2002). La experiencia escolar fragmentada. Estudiantes y docentes en la escuela media en Buenos Aires. Buenos Aires: UNESCO/IIPEspa
dc.relation.referencesKrüger, Natalia (2012). La segmentación educativa argentina: reflexiones desde una perspectiva micro y macro social. Páginas de Educación, 5(1), 137-156. http://www.scielo.edu.uy/scielo.php?script=sci_ arttext&pid=S1688-74682012000100008&lng=es&tln g=en.spa
dc.relation.referencesMainardes, Jefferson (2002). Grade retention and non-retention policies: an overview. Mimeo. https://www.researchgate. net/publication/282003951_Grade_retention_and_nonretention_policies_an_overviewspa
dc.relation.referencesPereyra, Ana (2008). La fragmentación de la oferta educativa en América Latina: la educación pública vs. la educación privada. Perfiles educativos, 30(120), 132-146. http://www. scielo.org.mx/pdf/peredu/v30n120/v30n120a8.pdfspa
dc.relation.referencesSaraví, Gonzalo (2015). De la desigualdad a la fragmentación. En: Juventudes fragmentadas. Socialización, clase y cultura en la construcción de la desigualdad (pp. 25-56). Ciudad de México: FLACSOspa
dc.relation.referencesSobol, Blanca Noelia (2017). Caracterización de la situación laboral de los jóvenes de los aglomerados de Corrientes y Gran Resistencia durante el período 2003-2015. (Trabajo Integrador Final de la Especialización en Gestión de las Relaciones del Trabajo). Resistencia: Universidad Nacional del Nordeste, Facultad de Ciencias Económicas.spa
dc.relation.referencesTilly, Charles (2000). La desigualdad persistente. Buenos Aires: Manantial.spa
dc.relation.referencesTiramonti, G. (2004). La fragmentación educativa y los cambios en los factores de estratificación. En: La trama de la Ana María D’Andrea Capítulo VIII. Educación primaria antes y durante la pandemia 291 desigualdad educativa. Mutaciones recientes en la escuela media (pp. 15-45). Buenos Aires: Manantial.spa
dc.relation.referencesVázquez, Emmanuel (2012). Segregación escolar por nivel socioeconómico. Midiendo el fenómeno y explorando sus determinantes. (Tesis de Maestría). Universidad Nacional de La Plata, La Plata. https://www.econstor.eu/bitstream/10419/127640/1/cedlas-wp-128.pdfspa
dc.relation.referencesAbad Miguélez, Begoña (2016). Investigación social cualitativa y dilemas éticos: de la ética vacía a la ética situada. Empiria, 34, 101-120.spa
dc.relation.referencesBercovich, Gabriela (2021). Parto y prácticas de crianza humanizados. Una mirada sobre las Organizaciones de la Sociedad Civil y las políticas públicas en el periodo 2008-2017. Provincias de Río Negro y Neuquén. (Tesis de maestría). Políticas Públicas y Desarrollo, FLACSO, Argentina.spa
dc.relation.referencesBidaseca, Karina (2018). La revolución será feminista o no será. La piel del arte feminista decolonial. Buenos Aires: Prometeospa
dc.relation.referencesBonvillani, Andrea (2018). Etnografía colectiva de eventos. Dossier de Prácticas y Discursos UNNordeste Centro de Estudios Sociales, 7(9).spa
dc.relation.referencesButler, Judith (2006). Vida precaria. El poder del duelo y la violencia. Buenos Aires: Paidósspa
dc.relation.referencesColángelo, María Adelaida (2003). La mirada antropológica sobre la infancia, reflexiones y perspectivas de abordaje. Seminario La formación del docente entre el siglo XIX y siglo XXI. http://www.me.gov.ar/curriform/publica/ oei_20031128/ponencia_colangelo.pdfspa
dc.relation.referencesColectivo Situaciones (2004). Algo más sobre la militancia de investigación. Notas al pie sobre procedimientos e (in) decisiones. En: Revista Derive Approdi, Precarias a la Deriva, Revista Posse, Colectivo Situaciones, Grupo 116, Colectivo Sin Ticket et al., Nociones comunes. Madrid: Traficantes de Sueños.spa
dc.relation.referencesColectivo Trans-formando Realidades (2017). Relevamiento de población trans de la región de Río Negro y Neuquén. S/dspa
dc.relation.referencesDe Sousa Santos, Boaventura (2017). Justicia entre saberes: Epistemologías del Sur contra el epistemicidio. Madrid: Morata.spa
dc.relation.referencesDe Sousa Santos, Boaventura (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Montevideo: Trilce/Extensión Universitaria/Universidad de la República.spa
dc.relation.referencesFox Keller, Evelyn (1989). Reflexiones sobre género y ciencia. Valencia: Alfons.spa
dc.relation.referencesFraser, Nancy (1991). La lucha por las necesidades: esbozo de una teoría crítica socialista-feminista de la cultura política del capitalismo tardío. Debates Feministas, 2(3).spa
dc.relation.referencesGuerrero Arias, Patricio (2010). Corazonar el sentido de las epistemologías dominantes desde las sabidurías insurgentes, para construir sentidos otros de la existencia (primera parte). Calle14: Revista de Investigación en el Campo del Arte, 5, 80-94, julio-diciembre. Colombia: Universidad Distrital Francisco José de Caldasspa
dc.relation.referencesGutiérrez Vidrio, Silvia (2016). El papel de las emociones en la conformación y consolidación de las redes y los movimientos sociales. En: Marisa, Arina (Coord.), Emociones, Marcela Alejandra Parra Capítulo IX. Experiencias comunitarias en salud mental, procesos de crianza e infancias 385 afectos y sociología. Diálogos desde la Investigación social y la Interdisciplina. Ciudad de México: UNAM.spa
dc.relation.referencesHaraway, Donna (1991). Ciencia, cyborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza. Madrid: Cátedra.spa
dc.relation.referencesJones, Daniel; Manzelli, Hernán; Pecheny, Mario (2004). La teoría fundamentada: su aplicación en una investigación sobre vida cotidiana con VHS/sida y con hepatitis. En: Kornblit, Ana Elía (Comp.), Metodologías cualitativas en ciencias sociales. Buenos Aires: Biblos.spa
dc.relation.referencesLaclau, Ernesto; Mouffe, Chantal (1985). Hegemonía y estrategia socialista. Madrid: Siglo XXIspa
dc.relation.referencesLara, Alí; Enciso Domínguez, Giazú (2013). El giro afectivo. Athenea Digial, 13(3), 101-119, noviembrespa
dc.relation.referencesLeiras, Marcelo (2007). La incidencia de las organizaciones de la sociedad civil en las políticas públicas. Definiciones, explicaciones y evaluaciones de la literatura especializada local e internacional. En: Acuña, Carlos; Bachieri, Adriana (Comps.), La incidencia política de la sociedad civil. Buenos Aires: Siglo XXIspa
dc.relation.referencesLeón Cedeño, Astrid (2007). El trueque constructivo: buscando formas respetuosas de trabajo con prácticas contrahegemónicas. Fermentum, 17(50), 626-645spa
dc.relation.referencesLeón Cedeño, Astrid (2010). Danzando la psicología social comunitaria: revisitando la IAP a partir de un curso de danza. Athenea Digital, 17, 255-270.spa
dc.relation.referencesLeón Cedeño, Astrid (2004). ¿Cómo grupos igualitarios sobreviven en una sociedad de dominación? (Documento inédito)spa
dc.relation.referencesMc Adam, Doug; McCarthy, John; Zald, Mayer (1999). Oportunidades, estructuras de movilización y procesos enmarcadores: hacia una perspectiva sintética y comparada de los movimientos sociales. Madrid: Itsmo Editores.spa
dc.relation.referencesMelucci, Alberto (1999). Acción colectiva, vida cotidiana y democracia. Ciudad de México: Colegio de México.spa
dc.relation.referencesMilstein, Diana (2015). Etnografía con niños y niñas: oportunidades educativas para investigadores Espacios en Blanco. Revista de Educación, 25, junio, 193-211.spa
dc.relation.referencesMilstein, Diana (2016). Etnografía con niñxs y producción colectiva de conocimiento. Conversatorio sobre Metodología de la Investigación en Psicología II, Psicología, FACE-UNComahuespa
dc.relation.referencesMontenegro, Maricela; Montenegro, Karla; Iñiguez, Lupicinio (2006). Acción comunitaria desde la psicología social. En Xavier, Úcar (Coord.), Miradas y diálogos en torno a la acción comunitaria. Barcelona: Editorial Grau.spa
dc.relation.referencesMosquera Villegas, Manuel (2008). De la etnografía antropológica a la Etnografía virtual. Fermentum, 18(53), 532-549.spa
dc.relation.referencesNateras, Alfredo (2020). Afectividades, incertidumbres y resistencias juveniles en tiempos de coronavirus. Conferencia dictada en el marco de la Primera Pre-Bienal Virtual IV Bienal Latinoamericana y Caribeña de Primera Infancia, Niñez y Juventud. Buenos Aires: CLACSOspa
dc.relation.referencesOszlak, Oscar; O’Donnell, Guillermo (1995). Estado y políticas estatales en América Latina: hacia una estrategia de investigación. Redes, 2(4). Buenos Aires: UNQuilmes.spa
dc.relation.referencesPoma, Alice; Gravante, Tommaso (2017). Emociones, protesta ya acción colectiva: estado del arte y avances. Aposta. Revista de Ciencias Sociales, 74, julio-agosto-septiembrespa
dc.relation.referencesRadi, Blas (2019). Políticas del conocimiento: hacia una epistemología trans*. En: López Seoane, Mariano (Ed.), Los mil pequeños sexos. Intervenciones críticas sobre políticas de género y sexualidades. Sáenz Peña: EDUNTREF.spa
dc.relation.referencesReguillo, Rossana (2012). Navegaciones errantes. De músicas, jóvenes y redes: de Facebook a Youtube y viceversa. Nueva Época, 18, julio-diciembrespa
dc.relation.referencesRuiz Mendez, María del Rocío; Aguirre Aguilar, Genaro (2015). Etnografía virtual, un acercamiento al método y a sus aplicaciones. Estudios sobre las culturas contemporáneas. Época III, XXI(41), verano, 67-96.spa
dc.relation.referencesSalazar Villava, Mónica (2004). Dispositivos: máquinas de visibilidad. Anuario de Investigación 2003 (pp. 291-299). México: UAM-X.spa
dc.relation.referencesSegato, Rita (2018). Contra-pedagogías de la crueldad. Buenos Aires: Prometeospa
dc.relation.referencesSirvent, María Teresa; Llosa, Sandra (2010). Estructura de poder, participación y cultura popular: el estudio de las demandas educativas de los jóvenes y adultos, desde la perspectiva de la educación permanente y la educación popular. Aportes conceptuales y metodológicos. En: AAVV, Anuario de Investigaciones en Ciencias de la Educación. Buenos Aires: Instituto de Investigaciones en Ciencias de la Educación, Facultad de Filosofía y Letras. UBAspa
dc.relation.referencesTarrow, Sidney (1997). El poder en movimiento. Los movimientos sociales, la acción colectiva y la política. Madrid: Alianza.spa
dc.relation.referencesTorres de Torres, Alicia (2016). Reinvención de lo comunitario. Para una ciencia domiciliada en América Latina. Buenos Aires: El Ágora.spa
dc.relation.referencesTouraine, Alain (1999). ¿Podremos vivir juntos? Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.spa
dc.relation.referencesVargas-Monroy, Liliana (2010). De testigos modestos y puntos cero de observación: las incómodas intersecciones entre ciencia y colonialidad. Tabula Rasa, 12, 73-94spa
dc.relation.referencesBenavides, Angie; Villota, Miguel Ángel; Laverde, Diana (2021). La democratización de los vínculos en pareja: una propuesta de investigación e intervención sistémica. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 13(1), 89-116. https://doi.org/10.17151/rlef.2021.13.1.6spa
dc.relation.referencesCastaño-Suárez, Marisol; Sánchez-Trujillo, Marcela; ViverosChavarría, Edison (2018). Familia homoparental, dinámicas familiares y prácticas parentales. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 10(2), 51-70spa
dc.relation.referencesCorrea, Sara; Botero, Yésica; Valoyes, Jénifer; Rodríguez, Alexander (2021). Perspectiva de género en la violencia filio-parental. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 13(2), 143-162. https://doi.org/10.17151/ rlef.2021.13.2.8spa
dc.relation.referencesCrosetto, Rossana; Domínguez, Alejandra; Nucci, Nelly; Soldevila, Alicia (2014). Intersecciones familia y género en relación a las políticas públicas. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 6, 133-153spa
dc.relation.referencesEstupiñan, María Rosa (2014). Perspectiva de niños y niñas en la investigación sobre familia. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 6, 154-167spa
dc.relation.referencesGallego-Montes, Gabriel (2018). Estudios de familia en clave de masculinidades. Estado de la discusión en Colombia. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 10(2), 30-50.spa
dc.relation.referencesLacan, Jacques (2012). Otros escritos. Buenos Aires: Paidósspa
dc.relation.referencesLewis, Oscar (1965). Los Hijos de Sánchez. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.spa
dc.relation.referencesLewis, Oscar (2005). Antropología de la pobreza: cinco familias. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.spa
dc.relation.referencesLuévano, María de la Luz (2021). La naturalización de la violencia en el entorno familiar y su reproducción en el noviazgo. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 13(1), 117-136. https://doi.org/10.17151/rlef.2021.13.1.7spa
dc.relation.referencesMontoya-Ahmedt, Carlos (2017). La paternidad tras la ruptura de pareja: transformaciones derivadas de los procesos de separación. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 9, 131-147spa
dc.relation.referencesQuintero, Jaime Andrés (2021). Análisis de la transmisión psíquica inconsciente en algunas familias del ICBF intervenidas por maltrato infantil. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 13(2), 38-58. https://doi.org/10.17151/ rlef.2021.13.2.3spa
dc.relation.referencesQuintero-Arango, Luis; Ibagon-Parra, Diana; Álvarez-Agudelo, Carlos (2017). Factores de la violencia intrafamiliar en el género femenino: análisis comparativo en tres ciudades Gastón Cottino Capítulo X. De la antropología de la pobreza al deseo de familia en “Los hijos de Sánchez” 423 de Colombia. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 9, 65-79spa
dc.relation.referencesSalguero-Velázquez, María Alejandra (2021). Reflexiones sobre los cambios en las relaciones de género en las familias y paternidad en México. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 13(2), 101-119. https://doi.org/10.17151/ rlef.2021.13.2.6spa
dc.relation.referencesSchmukler, Beatriz (2013). Democratización familiar como enfoque de prevención de violencia de género: experiencias en México. Revista Latinoamericana de Estudios de Familia, 5, 199-221spa
dc.relation.referencesUlloa, Fernando (1995). Novela clínica psicoanalítica: Historial de una práctica. Buenos Aires: Paidós.spa


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record